Lantana 0 Postad 10 Maj , 2010 Hej, Önskar tips om en bra första segelbåt. Vi är en familj med 3 små barn som mestadels kommer att segla i mälaren. Just nu ligger Albin 78 eller Compis 28 bra till. Någon som har några synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 11 Maj , 2010 Albin 78 är en modernare konstruktion med en effektivare rigg om man jämför dessa två. Jämför storleken på genua, ju mindre försegel dessdå lättare är båten att hantera. Ett familjealternativ i samma prisklass är Sunwind 26. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 11 Maj , 2010 Är jävig ang Albin 78:an för jag har en. Men du får mycket båt för pengarna och kul segling. Ståhöjd i ruffen, Toa, bra dieselmotor som oxå är lättmekad, mmm lägg ett mail med dina kontaktuppgifter så kan vi höras av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 11 Maj , 2010 Vår första (min egentligen, frun var bara med en gång...) var en Albin Vega med Penta MD6. Robust, rymlig, tålig och förvisso trögseglad men ungarna älskade den! Nackdel: Den backar åt det håll den känner för, oftast fel men är du lite sjövan så... Annars Maxi 77? inombordare diesel är ett måste! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 11 Maj , 2010 Angående Maxi 77 - försök att hitta en Maxi 777 istället som har en betydligt effektivare rigg som också är mer lätthanterlig. Du slipper kombinationen bautagenua och inre förstag= inte speciellt familjemässigt vid segling. Kostar dock en slant mer, ungefär som båtarna nämnda i ursprungsinlägget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lantana 0 Postad 16 Maj , 2010 Tack för alla bra svar!! Har nog bestämt mig för en Albin 78 och står inför två val. Den ena är en fullutrustad fräsch -78 med originalmotor. Bl.a. nya dynor, solcell, rulle och 5-6 år gamlar segel etc. Den andra har egentligen endast orignalutrustning, segel från -01, ny toalett men framförallt en ny Vetus motor från -07. Är det ens något att fundera på? Prismässigt ligger de ungefär lika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 17 Maj , 2010 Åk och kika på båda innan du bestämmer dig. Fuktmät däcket - jag kollade på fyra stycken i höstas t o m i våras, ett par av dessa var riktigt blöta efter läckage kring mastfot, mantågsstöttor och skotskenor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 23 Maj , 2010 hadde nog valt den med en ny motor ! segel och sådant kan man byta och utrusta efter hand! annars så kan du ju köpa en maxi 84? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 30 Maj , 2010 Absolut störst, rymligast, snabbast, samt mest för pengarna när det gäller segelbåt, är Compis 28. 5 rymliga sovplatser, ståhöjd i ruffen, separat toa-utrymme, 8,56m*2,84m, byggd som en stridsvagn, ordentlig köksavdelning, stabil i sjön, LYS 1,06. Prisintervall 100-130000:- Varför ens fundera på något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser