Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
gsm-peter

Kasserade PCar och Seaclear skall bort!

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Vi har i flera somrar klarat oss med kasserade PCar, Seaclear och GPS puck från Elfa MEN nu har de gjort sitt!

Bestämde mig på cykeln på vägen hem att klippa till på en bas GPS.
Det blev en Eagle Intellimap 642 på Hjertmans (bra pris och mycket bra bemötande).Den förefaller vara en riktigt bra bas-GPS med de jag behöver.

Jag prioriterade: 5'' skärm, hög upplösning, möjlighet att dela skärmen i 2 vyer, en översikt och en detaljerad, kändes robust. Ungarna skall kunna använda den.
Det står inte i reklamen men, det går att stoppa in batterier (9st stora 1,5V). Det är en viktig feature tycker jag.
Priset 5000:- inkl sjökort tycker jag är bra
Enda nackdelen vad jag förstår är att man inte kan koppla in många instrument men det tänker jag inte göra de närmsta åren i alla fall och då blir det nog en ny med än mer features.

Hoppas att jag blir nöjd med denna!

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån, Bra läsabarhet i solljus och enkel att hantera, är jättenöjd med den.

Den enda funktion jag saknar är att jag skulle villja koppla en dator till den för att enkelt kunna administrera waypoints i själva kartplottern i förväg, jag har läst att det skall gå att lagra waypoints som är skapade på datorn i en fil som du sedan konverterar via tex easygps eller ExpertGPS. Den konverterade filen lägger du sedan på ett tomt minneskort och sätter i det i plottern, Sen förutsätter jag att du kan importera dom WP's som ligger i filen. Jag har dock inte testat detta ännu, någon annan kanske??

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver en Eagel den största nackdelen är det HUTLÖSA priset för NMEA-kabeln.

400 kr = RÖVARPRIS

post-571-1394236348,9829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När använder man egentligen NMEA kabeln, flödesmätare, eller tar du in signalen i en dator för att hålla koll på vart du är på ett sjökort där också?

Bara nyfiken!

//THomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aha, det går att koppla den direkt, låter ju kanon!

Skulle denna kabel funka?

http://www.wikingmarine.se/catalog/nmeakabel-ndc4-p-308.html?osCsid=8e50b14bb7c0157573c2b05d4311a084

Hur kopplar man den 9 poliga seriella kontakten man måste löda dit, denna kabel måste ju fixas till för att funka... eller finns färdigkontakterad i båda ändar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mig veterligen är Eagle samma som tidigare modeller av Lowrance.

På lowrance kan inte nmea kabeln användas för att föra över rutter och waypoints.

Det är endast nmea ut som är tillgänglig ingen nmea in, kan bara användas som repeater för navdata.

Dock kan man skapa rutter i datorn och föra över till sd-minne för att sedan importera i Gps-Plottern. Finns flera pc-navprog som stöder rätt format.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har nu provat GPSen 2 ggr.

Funkar bra men skall den inte hålla minnet, dvs spara inställningar även utan ström eller behöver man stoppa in batterier för det?

KAn man återfinna körd rutt efter man stängt av den?

mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...