greed 0 Postad 10 Maj , 2010 hej. ska ta bort ratten till en ryds 475 gt. Har tagit bort mittmuttern men ratten sitter som faan.. Den nya ratten har jag kollat hur dess fäste ser ut men kan inte garantera att den passar???!! Någon som vet hur den sitter??? är det bara att ta i? tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 10 Maj , 2010 Hej! Den sitter säkert på kona och då är det bäst du fixar en avdragare då är det inga som helst problem få bort den. Att bryta o ta i är lite lurit det lätt ha sönder något. //Havstulpan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
greed 0 Postad 10 Maj , 2010 avdragare???? Måste det vara någon speciell??? Tänkte en skruvtving under ratten samt en träbit på översida som skjuter på skruven??? tack iallfall för svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 10 Maj , 2010 Jag höll på med exakt samma sak som du för nåra veckor sedan. Jag har en Ryds 535 Big Fish och jag hade standardratten (svart hårdplast) som inte är så rolig. Jag fick inte loss ratten till en början men mitt bästa tips är följande. Ta typ 5-56 eller nån liknande spray som smörjer. Pressa sedan ratten åt ena hållet och försök få till en liten liten glipa på motsatt sida av styraxeln. Gör detta på alla sidor och rucka lite på ratten. Då kommer den lossna Min blev skitbra med den nya ratten med borstad aluminium! Posta bilder om du får problem så ska ja hjälpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 10 Maj , 2010 Jag har samma problem men jag har redan dragit som fan med en avdragare och 556 (trearmad men ratten tål inte mkt mer...) och det går ändå inte :0( Värma känns inte bra För mycket dyr hydraulstyrning i närheten. Har givit upp för denna sommar... /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 10 Maj , 2010 En vanlig enkel avdragare med klor och en mittbult. Det kan säkert gå med din ide med. Lycka till. //Havstulpan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 10 Maj , 2010 Går det inte med en avdragare då är det bara värme som gäller samtidigt som avdragaren hålls i spänn, värmepistol blir nog för klen bör nog vara en gasolbrännare minst. Jag hjälpt flera på det sättet. //Havstulpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 10 Maj , 2010 men min satt som in i helsike också och jag hade gett upp, tills jag gjorde såsom jag beskrev ovan. Pressa i sidled o försök spraya in låsolja och 5-56. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 10 Maj , 2010 ... man måste ha en 3-armars avdragare, eftersom en med 2 armar drar snett... Fick av min ratt på några sekunder när jag använde rätt verktyg! Kostar ca 70:- på Biltema... http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare2/ Fick hjälp med råd o dåd på detta utmärkta forum!! http://www.maringuiden.se/forum/;thread=340018 //Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
greed 0 Postad 11 Maj , 2010 shiit vad hjälpsamma människor....Ska ta tag i det imorgon .. Återkommer. Tack för all hjälp /tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 11 Maj , 2010 ett tips är att nån drar i ratten samtidigt som en annan tar en förlängning till spärskaft och en hammare och slår på axeln oftast behövs det inte mera för att kilen ska släppa men utan detta sitter den som fan. ha muttern på plats fast inte nerskruvad helt så riskerar du inte att gängorna blir förstörda. Har du en avdragare lägg den i lite spänn och slå sedan med hammare på skruven i mitten som ligger mot axeln så släpper det. jag har aldrig misslyckats med dessa sätt. oftast behövs det bara en liten knackning med hammaren Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
didde_pil 0 Postad 12 Maj , 2010 min ratt satt också som berget, men tog hammarn och ett don och slog till på bulten medans en drog lite lätt i ratten och vips så var den loss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser