Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Esteve

3 ton motorbåt - Ankarstorlek

Rekommendera Poster

Har en tre tons motorbåt och ska köpa två stycken ankare av modellen Bruce (kopia). Närmast ankarena tänker jag mig att fästa ca en meter kätting.

Där jag ankrar är det oftast sand- och/eller lerbotten.

Vill ha så lätta ankare som möjligt, men viktigast är förstås att man kan sova gott om natten!

Får lite olika uppgifter när jag kollar på nätet vilken vikt jag ska välja. Kanske ska jag ha två olika vikter?

Funderar på 7,5 - 10kg.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

Kollar runt lite på nätet. Verkar som att Bruce inte fungerar så bra!?

Kanske ska man satsa på åtminståne ett Delta alternativt Danforth.

Läste på någon sajt att ett sex kilos delta klarar tre ton båt. Kan det stämma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan säkert stämma i idealiska förhållanden, men till en tretonnare så rekommenderar jag ett tiokilos Delta.  Finns bättre vidareutvecklingar på detta ankare idag, men prislappen skenar iväg så Delta får nog betraktas som det bästa valet för vackertväderseglaren, bruce har blivit rejält akterseglat och dess kopior ska vi inte tala om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Terrafobica.

Någon annan som har annan uppfattning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med Terrafobica, har en 5 tons båt ett 6 kilos Delta bak (som ska bytas till ett 10 kg) och ett 10 kg Delta fram. Har aldrig haft problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 m kätting kan man kanske diskutera. Är det värt att köpa och fästa en sån liten snutt.

Kättingen är bra för både tyngd men även för slitage på linan. Inbillar mig att slitaget på linan inte påverkas nämnvärt med den korta kättingen och tyngden som är bra för att hålla ned ankaret för bättre anfallsvinkel är för liten.

Nu har du alltid möjlighet att testa detta. Får du ankaret att fästa när du drar på med motorn så är det OK. Släpper ankaret för lätt sätter du på 5-10 meter ytterligare kätting och ser vad du får för fäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kjellebilder, din båt väger ju två ton mer än min!

Kan man jämföra så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 m kätting kan man kanske diskutera. Är det värt att köpa och fästa en sån liten snutt.

Fick detta tips på Interboats internetbutik. (?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erlandsons anger båtlängd istället för vikt gällande Delta.

6 kg 29-39ft

10 kg 30-40 ft

16 kg 35-45 ft

20 kg 45-55 ft

( Galvad 7,5 kilos kopia finns för 389 i Länna )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länna? Någon speciell butik där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.bataccenten.se/

En av mina favoriter.

Såg att det inte finns på hemsidan men det är en nyhet och finns i katalogen.

art. nr. 064064

Senast ändrad av 666D3 | 11 maj 2010 | 21:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt huvudankare (ligger på Ostkusten) är en Bruce-kopia. Fäster i alla bottnar utom ren sand. Där har jag provat många olika men inte hittat något som fäster tillräckligt bra.

Min båt väger ca 3 ton och mitt ankare väger 10 kg.

Så Bruce-kopiorna är inte helt värdelösa tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla vill ju ha ett lätt ankare. Danfort original på 6 kg kommer inte långt efter ett 11-kilos CQR, alltså nästan dubbelt så tungt att hiva upp. För landförjöjning fungerar nog Danfort bäst efter vikt.

Glöm inte att dra fast ankaret med motorn så du kan göra ett nytt försök om det släpper. Väntar man tills man fått lina i land blir det jolle och ro ut ett nytt ankare som då är det lite sämre ankaret ombord. Drar man inte fast ankaret blir det sämre nattsömn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju vindfånget som huudsakligen styr ankarvikten vid normal ankring. Därför är det mer rättvisande att gå efter båtlängd än deplacement vid dimensionering.
Men glöm intre att alla tillverkare vill marknadsföra sina ankaren som det lättaste alternativet för din båt - tabellerna ligger ofta i underkant.
Är det frågan om akterankring  skyddade naturhamnar är de rekommendationerna ok. Men ligger man på svaj även i blåsigt väder bör man gå upp minst en storlek.

Angående SXK-s artikel om ankare så är den ju urbota gammal, många av ankarna finns inte att köpa längre och de moderna finns inte med. Ett såpass gammalt ankare som Delta nämns knappt. Dessutom innehåler den en del rena felaktigheter, om kätting bl.a

Angående Bruce-kopior säger jag det igen.
Det finns en uppsjö kopior, få eller inga är identiska med orginalet och vissa är naturligtvis bättre än andra. Men inga är bra, placerar sig genomgående i botten i alla tester och även Bruce orginal har svagheter.
Ett stort problem är att man aldrig vet vad man köper, leverantörerna är många och märkeslösa och det ankaret båtbutik X säljer idag behöver inte vara identiskt med det de sålde förra året. Och Brucevarianterna är egentligen bara mer eller mindre bra på ett slags bottnar, lera och dy utan växtlighet. Vilket är vanligt i ostkustens skärgårdar.

Senast ändrad av Eilean | 12 maj 2010 | 09:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ej min båt funkar med de ankare jag har men jag vill ha ett 10 kg i aktern också. Som det stod i ett annat inlägg från Erlandsson ska ett 6 kg Delta funka för min båt men jag vill gärna ligga i överkant. Gäller tampar och allt annat som har med förtöjning att göra. Skulle bli jätteföbannad på mig själv om jag hade snålat och tagit en för tunn lina, t.ex. Mitt motto är ta såru kräks så är du säkrare....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har haft Bruce förr om åren och har nu en kopia på 10 kg till vår Maxim. På de tre säsonger vi använt det har det aldrig släppt eller varit svårt att få bra fäste med här på Västkusten hittills. Jag kan inte påstå att jag har märkt någon skillnad jämfört med Bruce vi hade tidigare, men det är alltid svårt att jämföra mellan olika båtar och förhållanden som alltid är olika.

Däremot hade vi tidigare ett Engbo på 16 kg och det var världens katastrof! Riktigt dåligt och då hade vi ändå kätting hela vägen jämfört med bandankarspel på nuvuarande båt.

När det gäller SXKs tekniska kommité är de säkert rusktigt erfarna och pålästa - men frågan är ifall nivån på kravspecen dom utgår ifrån stämmer för mig... oavsett vad jag har för pryl i båten och det finns omnämnt i deras skrifter har jag alltid köpt skit, men inte har jag varit missnöjd för det för jag har nog helt andra förväntningar än dem.

Mvh

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...