Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Maxi_84an

Ny beklädning i en Maxi84

Rekommendera Poster

Hej,

Har nyligen köpt en Maxi84 från 1980. I den sitter en vit långhårig beklädning på väggar i förpik och salong, samt stickkoj. Jag tänkte klä om det och har tagit ner en liten bit i stickkojen för att se hur det ser ut. Efter ca 1.5 timmar på .5 m2 så inser jag att det verkar vara ett j-vla jobb att rensa med aceton etc och rengöring för att sedan klistra på ny beklädning.

Några tips på hur man får gjort detta?

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa med morakniv. Sedan kan du ta en nylonsliprondell, finns på Biltema, (och säkert på andra ställen om du av ideologiska skäl inte vill handla där.)

Det kommer ta tid att få bort allt, men du behöver inte lösningsmedel för att ta bort det.

Finns en beskrivning på Sailguide om takrenovering, kolla den.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde samma ”operation” år 2000. Fick rådet av en annan Maxi 84 ägare att limma dit en heltäckningsmatta.

Visst tog det tid och mycket svett och såriga knogar, men det var det värt. Vill bara poängtera att det var långt ifrån rent från lim och rester av baksidan av mattväven. Det som verkligen satt fast fick sitta kvar. Heltäckningsmattan skulle ändå dölja ev. slarv med borttagningen av den gamla originalbeklädnaden.

Minns inte vad det var för lim – men det var inte vanligt kontaktlim utan något vattenbaserat luktfritt lim. Du får säkert bra råd av ett mattvaruhus, förklara bara att du skall ha det som väggbeklädnad i en båt.

Letade i datorn efter bilder, hittade bara en från förpiken (innan jag hade bytt även inne i stuvfacken).

Lycka till – du kommer att bli helnöjd med resultatet.

Fotohazze

post-10012910-1394236348,263_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på med en liknande operation imin motorseglare. Jag har dock  isolerat och klätt färdigt och börjat med lite snickerier.

I akterruffrn har jag en likadan vit luddig matta som du beskriver, men den skall jag åtgärda en annan vinter.

Du kan läsa i detlj om hur ga gått till väga med början där jag beskriver hur jag tog bort och gjorde rent efter den halvsunkiga blå heltäckningsmattan som var klistrad på skrovsidorna. Inga knogar har gått hittills. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/forpiksrenovering.html

om du orkar leta dig fram i alla inlägg så finns det mesta av mitt arbete beskrivet fram tilldags dato.

Jag vill inte påstå att mina metoder är rätt, men så här har jag i varje fall gjort,Även i två tidigare båtar.

Lycka till

tommy

post-945-1394236348,3174_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv gjort detta i våras.

1. Dra/slit loss den håriga mattan som sitter där idag. I min satt den så löst att det bara var att dra. Bakom den satt nåt skum-lim av nåt slag som föll sönder.. skrapa med hand med diskhandske på och morakniv eller en spackel (gärna lite rundad).

2. Välj en matta. I förpiken valde jag en slät gummimatta för att inte isolera för väl. Har nämligen en tendens att bli väldigt varmt i förpiken (speciellt om man sover 2 personer). Men fundera själv hur du använder båten (mest under högsommar eller mest på vår/höst).

3. Använd de gamla bitarna som mallar och klipp/skär ut nya bitar.

4. Limma med vattenbaserat kontaktlim. Jag valde vattenbaserat för att det inte nyper direkt, utan att om man sätter någon centimeter fel kan man dra mattbiten rätt.

Funkar finfint.

Någon annan som gjort detta? Någon som tom. orkat skruva ner stuvfacken (i förpik eller i Salongen). Ska ev. ge mig på salongen i höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...