Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
kaho

Mysko burk, vad är det?

Rekommendera Poster

Hej,

håller på att byta motor i min motorseglare. Efter ljuddämparen sitter en svart burk i form av en dubbelkon (se bild). På ena sidan sitter en slang som förut gick till kylvattensidan på min förra motor. Vet någon vad detta är för burk och måste jag fortfarande ansluta slangen och i så fall vart?

Mvh
Kjell-Arne

post-25692-1394236348,0318_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarta burken är en ljuddämpare, det har troligen funnits en backventil i den, din förra motor gissar jag är en Albin AD21, dom brukar ha en sån ljuddämpare och länspumpen kopplad så.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den 1sta burken (som du kallar ljuddämpare) är ett vattenlås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Lasse-L och Pentax!

Där ser man. Det är en gammal Finncraft från 70-talet jag jobbar på och tidigare satt det en BUKH DV-20 i den. Inte en Albin alltså. Jag tycker jag har sett en bild någonstans av det som ni nu identifierat som en ljuddämpare men har inte vetat vad jag skulle googla på. Nu kanske jag har bättre tur. Är fortfarande intresserad av vad den klena slangen har för funktion.

Fö har jag problem med att svara på/skriva inlägg med IEX 8. Fungerar direkt med Firefox.

/Kjell-Arne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ochså haft en sån ljudämpare på nån av mina båtar.

tommy

post-945-1394236348,619_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser det. Precis en sådan var det jag avsåg. Och du hade också en slang som gick till den. Vet du vad den hade för funktion? På min gick den till kylvattensystemet men varför?

Kjell-Arne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den slangen du tycker dig se är nog en chimär.

Om det är den blå du tänker på, så är det reglagviren för fram och back. Om det är nån av slangarna i bakgrunden, så är det bl.a. länspumsledningar som inte alls har med ljuddämparen att göra.

Motorn saknas pga att jag var på gån och bygga en ny kylbox i pentryt. Det enda stället som det gick ann att komma åt utan att förstöra, var från motorrummet och det var så trångt när motorn satt kvar.Skrikandes

tommy

post-945-1394236348,9377_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Längesedan jag såg en BUKH, en Dansk lite märklig maskin med en balansaxel som skulle göra att motorn skakade mindre.

Jag kommer inte ihåg, men det kan ha varit så att termostaten stängde av kylvattnet helt så avgasslangen riskerade att bli bränd, därför var slangen någonslags bypas.

Albin AD21 hade 2 impellrar, en för motorkylningen, och en som funkade som länspump med utloppet i ljuddämparen, därför min gissning.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...