Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
hardinth

OMC 460 7.5 1989. Problem med Limpor/knän, Bygga om?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har  ännu inte något problem med mina limpor och knän på min OMC 7,5 lit från 1989 MEN det kommer säkert när som helst och jag känner att jag måste höra hur ni löst problemet...

Jag kan bara inte tro att ALLA byter ut fullt fungerande motor/drev bara för att limpor och knän är slut!?!

Jag har pratat med en del leverantörer av limpor / knän. Vissa kan inte få fram knän finns ej längre att få tag på men kan få fram china limpor. 

Vissa kan få fram endast knän, men då finns tydligen två varianter med brytpunkt precis år -89, Vilken skall man ha? och priset ca 4500:- / st !!!

Har hört något om en ombyggnad som man kan göra med nya limpor och att man då kan bygga om så att man från limpa först kastar om dom så att utblåset blir föröver, sedan går med avgasslang i en båge bakåt kör in den i en vattenkyld ljuddämpare och sedan ut genom akterspegeln. Låter smidigt, men hur fungerar det i verkligheten!?

Hur har NI löst detta? Mycket tacksam för detaljerade förslag och lösningar, innan jag köpte båten har jag aldrig varit i kontakt med V8'or så det här med bigblock, smallblock, osv har jag ingen aning om vad det egentligen betyder mer än att jag förstår att det handlar om måtten på block osv...

Och ja, visst skulle man väl kanske slänga ur allt och satsa på något nyare, men allt handlar ju om pengar....

//T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har haft dessa problem med limpor som var slut. Jag köpte då adapterplattor och mercruisers limpa detta funkade dock väldigt dåligt då det var alu adapterplatta och gutjärns limpa när den blev varm blåste jag packningarna. Det var också problem med tändhattarna som smälte med överslag som följd. Så adapterplattor rekomenderas ej.

I mitt fall fick jag tag på ett par i bra skick. Har nu sett att nya finns i USA tex. ebay. Knäna är jag ganska säker på att är samma som tillde mindre.

Sen finns ju alternativet att som du skriver bygga om eller köpa Rostrfia limpor med inbyggda knän som går att få tag på men dessa är riktigt dyra utlovas dock betydligt högre effekt med dessa.   

/Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...