Desibelle 0 Postad 29 Maj , 2010 Bara för att befintligt skick är ett förlegat begrepp så betyder det inte att konsumentköplagen gäller. Mellan privatpersoner så är det fortfarnde köplagen som gäller. Det är trots detta fortfarnde lika svårt att som köpare få rätt mot en säljare. Köparen - som har en väldigt omfattande undersökningsplikt - måste i praktiken kunna bevisa att säljaren visste om felet och lät bli att berätta om det. Med en gammal båtmotor, chansen är inte stor... & förresten, det skulle inte falla mig in att inte testa kompet innan köp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matte1234 Postad 2 Juni , 2010 Hej, hej! Jo.. Nu har jag allt hållt på lite grann. Började med att vi skulle köra båten till björlandakile där jag har fått båtplats och att kompisen ville ha sin plats i fiskebäck. Motorn efter ca: 10min lät väldigt skumt, rasslade och hade sig. Typ som någon ventil skulle vara av. så det var bara att vända tillbaka till fiskebäck. I alla fall, tog av ventilkåpan, såg inget större, körde runt motorn lite och FJONG så åkte en av topplocksbultarna iväg! Som tur var landade den i båten. Nu var det ju bara några dagar kvar till kompisen skulle sjösätta så det blev ett hastigtverk, av med allt och det visade sig att i topplockspackningen så har cylinder 3 byggt sig en egen liten väg på någon cm ut till topplocksbulten. Man ser också, förmodligen att topplocksbulten varit lös, att det har gått ut komp i kylvattnet. Men i alla fall, på med ny packning, bytte alla rörpackingar, insug, utblås packingar samtidigt och kamrem. Toppen planades ner också. Enligt min volvo penta manual, så skulle man dra toppen i två steg ett i 60nm och sedan när motorn är varm i 110nm. 60nm var inga problem men den bulten som hoppade ur, gick inte att dra i 110nm. Men den gick att köra med till björlandakile i alla fall. Inga läckage av vätskor, och ingen rök! Men det gick lite dåligt tyckte jag, toppade typ 17knop. Men nu har jag monterat ner allt igen, och igår hjälpte en kompis mig och vi gängade om den gängan med helicoil. så nu skall allt på igen! Skall se hur mycket jag hinner idag.. Jo, hon på konsumentvägledningen ringde. Hon sa att det kan gå, men då måste det upp i någon dom. Men om det rör sig om lite pengar så rekomenderade hon det inte, för att det kunde vara lite ovisst om hur utgången kunde bli. Och om man förlorar så får man betala bägges advokater os.v. Men det verkar ju som man kan få ordning på motorn nu till ett vettigt pris. Sotningssatsen köpte jag från KG trimming tyckte jag såg bra ut och alla rörpackingar ingår för 860kr med frakt tror jag det var. Nu får jag iofs köpa ny topplockspackning igen, men det må väl vara lätt hänt. Förresten, tror ni att jag skall passa på att byta topplocksbultar också? Var inne på mekonomen och där står topplocksbult skall bytas när man kollar på cylinderpackningen, är det något som behövs, har inte hört det någonstans tidigare.. Tack för hjälpen alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 2 Juni , 2010 Vet inte hur det är på just den motorn, men bultarna brukar ju vara sträckbultar, och då ska de bytas. Oavsett vilket så kanske det är dumt att snåla på den detaljen när du nu lägger så mycket tid, pengar och kärlek på den lille spisen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 2 Juni , 2010 Jag vet inte hur det är med Volvo, men en del motorfabrikat (bl.a. Ford ) använde/r något de kallar sträckbult och de är förbrukade efter användning. Senast ändrad av excel319 | 02 juni 2010 | 12:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matte1234 Postad 2 Juni , 2010 Ja, det kanske är lika bra när man håller på, men de kostar ju 420spänn.. Googlade runt lite på det och ett forum på Turbo Performance Club står det följande: Insex satt på de gamla motorerna. Byttes ut till sträckbultar för att spara in ett par moment i verkstan vid topplockslyft. Man behöver nämligen inte efterdra sträckbultar. Insexbultarna måste man lossa å efterdra igen efter varmkörning. Men visst....i våra extrema potenta supermotorer så är insexbultarna ett bättre val då de håller högre hållfasthetskvalitet. Insex är det i min motor.. Står ju inget i VP manualen om att de skall bytas ut heller.. Så vi kör på de! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eiiramm 0 Postad 6 Augusti , 2010 Läs köplagen! du kommer att se att som köpare har du INTE undersökningsplikt och trots kontraktet där säljaren försöken friskriva sig med befintligt skick så måste faktiskt en säljare ansvara för vad skit han säljer!! Skriv en reklamation (en för varje fel) och kräv det du vill, häva köp eller att säljaren fixar. Är felen av väsentlig betydelse för dig som köpare så har rätten på din sida! Det måste fanimej vara slut på den här omoralen snart!! MAn kan inte sälja vilken skit som helst och tro att man kommer undan så lätt!!! Hota med stämning och kämpa på !! men läs lagen så ser du!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Augusti , 2010 Du blandar nog ihop begreppen lite grann, jag tror du blandar köplag och konsumentköplag eftersom du hävdar att köparen inte har undersökningsplikt. Detta gäller konsumentköplagen vilket inte gäller i detta fallet. Kom ihåg att köplagen är dispositiv till skillnad från konsumentköplagen som är indispositiv. Detta innebär att man kan avtala bort vad man vill i avtalet enligt köplagen som inte är tvingande men detta gäller däremot inte för konsumentköplagen. I detta fallet gäller ju köplagen eftersom det är mellan två privatpersoner och befintligt skick har en stor betydelse eftersom detta då innebär att eventuell hävning av köpet bara kan åberopas om säljaren har ljugit om något. Men inte om han inte upplyste pga att han inte visste. Priset kommer också att spela stor roll eftersom en hävning först kan ske om varan har ett sådant pris att köparen skulle kunna förvänta sig att den var i bättre skick. Köparen kan aldrig hävda fel som han skulle upptäckt vid en normal undersökning och speciellt som säljaren har gett tillfälle till att titta på godset och undersöka det innan köpet görs. Köparen har skyldighet att undersöka om säljaren begär det och om han inte gör det så kan han ALDRIG hävda att varan hade sådana fel som skulle kommit fram vid en undersökning. Sen tycker jag kanske att du tar i lite väl mycket med din moralpredikan, en köpare får väl också förutsättas ha ett ansvar i vad han handlar. Per Senast ändrad av oceanis | 06 augusti 2010 | 23:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eiiramm 0 Postad 6 Augusti , 2010 Per! Det är klart att man vinner på att undersöka den vara man ska köpa vid ett privat köp. Men undersökningsplikt har man inte! Men visst, man kan inte åberopa sådant som fel som man skulle kunnat upptäcka vid en undersökning innan köpet. Men dett aär ju en tolkningsfråga, för hur länge och hur mycket ska man undersöka något? Utifrån vems kunskaper ska man lägga ribban för grad av undersökning. 19 § Även om varan har sålts i befintligt skick eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, 2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. Min avsikt var inte att moralpredika. Men din åsikt verkar vara att det är helt ok att sälja skit för dyra pengar och att en säljare inte ska behöva ta ansvar för at det man säljer är i det skick man uppger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 6 Augusti , 2010 Det saknas väsentlig info här. Hur mycket gav du för båten och hur gammal är den. Det avgörande måste vara om befintligt skick kan relateras till dessa fel om båten är gammal. Lite skillnad om du köpt en båt som är något år gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Augusti , 2010 Nej det finns ingen direkt skyldighet att undersöka MEN du kan inte som köpare hävda fel som du skulle sett eller upptäckt vid en undersökning. Om köparen tex ser att det droppat lite olja eller kylvatten kan inte köparen hävda att det var ett större fel som han inte visste om efter som det då anses att han skall undersöka noga det fel som man kan förmoda finnas. Likaså behöver inte säljaren upplysa om så värst mycket, utan det är för säljaren bättre att inte säga något för det är bara om säljaren direkt säger felaktiga saker som detta är skäl för en hävning. Vid tvister ställs det stora krav på köparen att bevisa att säljaren faktiskt haft vetskap om eventuella brister. Om man inte kan bevisa att säljaren FAKTISKT haft denna vetskap så är det lönlöst att tvista om det. Om varan överensstämmer med säljarens uppgifter är också saker som sällan leder någon vart för ju mer allmänt hållen en uppgift är ju svårare är det att använda vid en tvist. Uttryck som fint skick, går bra, fått all omvårdnad, varvs servad etc betyder inget egentligen och framför allt inte i ett tvistemål. Ang din fråga om vid vilka kunskaps nivåer man skall lägga ribban så är det de normalt tillgängliga specialister som finns att införskaffa vid ett båtköp. Besiktningsman, motortekniker etc. Detta är ju gängse att man använder sådana vid båtköp så det blir nog svårt att hävda en lägre lagd ribba. Jag har aldrig hävdat någon åsikt om att det är ok att sälja skit för dyra pengar och att en säljare inte skall behöva ta ansvar. Det är dina mycket underliga tolkningar av mitt inlägg. Jag försöker bara förmedla den problematik som kan uppstå och att det kommer att vara mycket svårt att klara en tvist i detta fallet. Och i detta fallet så skriver köparen att han efter en kortare tur på 2 timmar märkte alla fel (se längre upp i tråden). Detta innebär att om han tagit en provtur innan köpet så hade han ju sett precis samma sak och en provtur innan köp kan nog anses som normalt och här verkar ju köparen underlåtit att göra detta och därmed minskar hans möjligheter till att häva köpet. Och än en gång, ja jag anser att man som vuxen köpare har eget ansvar för sin handlingar. Om man inte gör en provtur med en båt man är intresserad av innan köp så har man nog varit lite för het på gröten Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 3 Januari , 2013 Hej men tyvärr kommer du inte kunna häva köpet, motor och båt är för gammal och man får räkna med motorbyte om den är äldre en 10år fråga en besiktningsman. Man är skyldig att kontrollera båten själv eller om man ej anser sig ha tillräcklig kunskap ska man ta hjälp av det. Det är en bra båt men motor närmar sig slut efter 30 år. Lägg inte ner förmycket pengar och tid utan se dig om en ny variant istället, 4,3 5,0 eller 5,7 skulle jag välja ( har haft en 21 själv med v8:a. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 3 Januari , 2013 ...och eftersom köpet gjordes för 2,5 år sedan är det lite sent nu..? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser