Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Gäst Matte1234

Har blivit lurad!

Rekommendera Poster

Gäst Matte1234

Hej!

Köpte en Fjord Dc 21 i lördags, vilket jag fastande för utseende och sjöegenskaper.

Dock verkade motorn trots säljarens påstående vara i ganska så dåligt skick.. Köpte den på tjörn och en två timmars resa ner till fiskebäck kunde vi konstatera följande problem:

-Den läcker kylvatten som ett såll, typ 3-4liter tror jag det ligger under motorn.. Av detta märkte vi inget när vi provkörde utan motorn rök lite när man öppnade den, men säljaren sa att han hade precis hällt i lite kylväska och spillt utanför, om man kollade på botten av båten så låg det ju mycket riktigt lite kylvätska.. Hmm.. Det verkar som det kommer från kyllocket. Övertryck i systemet? Någon som har någon ide vad som kan vara fel?

-Iochmed att den läcker gylkol så blev ju motorn ganska så varm.. Gick nästan in på det röda.

-Sedan läcker den lite olja inte några liter, men kanske någon deciliter. Oljestick verkar ha vibriat loss, funderar på om det kan komma därifrån..

-Sedan kommer inte motorn upp riktigt i varvtal. Toppar 4200varv.. enligt säljaren berodde det förmodligen på dålig bensin, som har stått sedan förra året. Jag är nu lite teksam. Kör man den i neutralt läge så varvar den upp. Kan det vara för stor stigning på propellern?

-Ibland går inte backen in heller..

Så.. Tror att det var allt. Känner mig ganska regält grundlurad på det hela! Tänkte ringa säljaren och tala om hur missnöjd jag är med båten. Givitvis skrev köpekontraket med säljes i befintligt skick.. Tänkte först höra lite reaktioner, är detta dyrt att fixa? Tycker motorn annars (AQ145) verkar lättmekad. Har hållt på lite med bilmotorer innan så jag har inte tummen mitt i handen, men här känner jag att jag behöver hjälp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör kolla kompet på motorn. Kompet ska vara jämt över cylindrarna. Övertrycket kan bero på läckande topplockspackning. Har själv aldrig mekat med den motorn men förstått att toppen korroderar vid utblåset mot limpan, kolla detta. Begagnade toppar finns att få tag i, har även sett på blocket att det finns renoverade för inga jättesummor. Oljeläckage är vanligt på gamla motorer, och det får man ofta leva med om man inte tänkt sig att lyfta motorn och helrenovera. Kommer du åt trågets bultar kan du pröva att efterdra dom samt omega har en oljetillsats som kan mjuka upp gamla slitna packningar, säljs på Mekonomen. Detta är mina bästa tips. Börja med kompet. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matte1234

Tackar för det snabba svaret! Skall testa kompet, blir förmodligen i morgon.. (Skulle man ju givitvis gjort när man köpte den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det beror ju på vad du fick ge för båten men man får hoppas att det inte var så mycket att en motorrenovering inte får plats i budgeten.Gamla VP bensinare är inte så dyra att renovera o om du är lite motorkunnig så ska det säkert inte vara några problem.Ta reda på vad andra har för propeller till samma motor o utväxling så får du ett hum om det är för stor stigning eller inte, men det kan vara så att du har rätt propp men motorn är slut o saknar lite hästar. Kolla kompet som föregående skrev. Om du har tänkt på motorrenovering så ta en liten funderare på 4,3l v6-an du kommer få en helt annan körupplevelse.Även om motorn är kass så har du ju köpt en bra o trevlig kvalitetsbåt.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det på sjövattensidan eller på sötvattensidan den läcker?

Locket på värmeväxlaren/ovanför sjövattenfiltret fick jag själv byta en gång på min. Det sitter ju precis efter sjövattenpumpen så det är bra tryck där. Andra ställen det kan läcka från är ju i rörövergångarna. De är ju bara itryckta i resp anslutning med en packning emellan. Du borde dock kunna se rätt tydligt var det kommer ifrån när det är så mycket som läcker. 

Kolla nivån i expansionskärlet. Det skall finnas en tunga som indikerar lagom. Den förra ägaren kan ju ha fyllt på för mycket.

 



Senast ändrad av -Torsten- | 10 maj 2010 | 14:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men säljaren har alltid informationsplikt kring av väsentliga fel på båten. I detta fallet har han ju undanhållit detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du, enligt vilken informationsplikt? När man t.ex. köper ett hus har man en undersökningsplikt vilket i praktiken betyder att så länge säljare är tyst så ligger ansvaret på KÖPARE att hitta fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare skrivits så försök kolla mer specifikt vartifrån vattnet läcker. På min tidigare AQ145 var det mycket svårt att få tätt, dels mellan silhuset (det svarta plaströr som sitter ovanpå värmeväxlaren och som innehåller silen för sjövatten) och värmeväxlaren, dels själva locket. Här är det högt tryck så det kan rinna rejält. Det sitter också en del kopparrör på motorn som har en tendens att läcka i skarvarna. Har du tur kan det räcka med att byta lite packningar. På min motor var det så att den läckte när den gick för fullt, men inte på tomgång.

Ifall ojestickan vibrerat loss så är det antagligen därifrån oljan kommer.

Dåligt toppvarv beror som du skriver antagligen på för stor propeller. Det kan också vara så att motorn tappat effekt, kanske dags för en justering av ventilerna? Motorn ska varva strax över 5000 varv om jag inte minns fel. Kolla VP:s hemsida, där kan du ladda ner en handbok.

Min motor låg alltid i närheten av rött. Det viktiga är att den inte går upp på rött eller börjar koka. 

När det gäller backen så kan det handla om att justera växelviren, antingen i reglaget eller på drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev ni något köpeavtal?

I ett sådant ska framgå ev. fel.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att backen inte går i kan vara kopplingskonan som börjar bli sliten. Jag gjorde misstaget att köpa en båt med utsliten kopplingskona. Det kostade 6 000:- att få den bytt. Detta var i mitten på 90-talet.



Senast ändrad av excel319 | 10 maj 2010 | 18:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant, men bara de fel som säljaren känner till. Sen kommer ju bevisbördan att landa tungt på den som hävdar att säljaren kände till dessa fel. En av fördelarna med att besiktiga båten och sedan redovisa resultatet för säljaren. Sen har han svårt att hävda bristande kunskap om felet...!

Men jag sällar mig till de andra och gratulerar till köpet av fin båt. Gamla bensinare brukar vara förhållandevis billiga att byta ut (till skillnad från gamla dieslar... - Jag vet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matte1234

Här var det inlägg! Glad

Torsten: Sötvatten sidan.. Om det hade varit locket på värmeväxlaren, hade den läckt sjövatten eller? Detta är i alla fall en hel del gylkol som har läckt.. Men kolla rören skall jag också göra, köra upp den på full varv. Jag kollade ner i expansionskärlet, men hittade inget som markerade hur mycket den skall ha, det verkar i alla fall vara mer eller mindre tomt därinne på gylkol.

Mille: Ja, den verkar ju vara lättmeckad, och med det stora motorrummet som fjorden har (får plats utan problem två vuxna och ett barn i alla fall) gör det ju ännu mer lättmeckat! Skall höra mig runt vad andra har för stigningar, såg att det fanns en fjordklubb på nätet också..

Flipperskeppare: Jag får inte av det locket när jag försökte igår på silhuset, men jag tror inte det läcker där, för som sagt isåfall hade det väl varit sjövatten? Det är ju lätt att kolla ventilspelet så det kan jag ju göra. Och köra en komp. test innan, så får vi se. Har en kompis som sa att han kan plana toppen lite (arbetar på en stor mekanisk verkstad här i stan) om jag nu skall byta topplockspackning. Verkar ju inte allt för svårt direkt.

Harry: Visst, jag har ett köpeavtal, där det står att den är såld i befintligt skick. Vet inte vad som gäller där, men hade tänkt att ringa säljaren och säga en sanningsord. Så hoppas jag att jag kan få tillbaka lite grann i alla fall..

excel: Var backen svår att få i då? Den är lite hård att få i så att säga, och fungerar inte alltid, vilket bryggan i Fiskebäck fick erfara. (Dumt nog testade jag givitvis inte backen innan köp..)

Jepp, så det som jag skall göra att att testa kompet och se över ventilspelet. Blir nog i morgon, tack för allas input!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, backen var inte svår att få i. Det hände ingenting bara. Kopplingen bara slirade. Väntade jag med backen i 5->10 sek så kom backförmågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga konstiga fel direkt på en motor som antagligen är minst 25år gammal?Flört

Utöver vad som redan skrivits så kan du alltid kolla kamaxelns nockar om dom är slitna.

Dåligt ställd/slitna komponenter i tändningen kan också ge dåligt toppvarv.

Motorn är såpass effektsvag till den båten så allt måste verkligen lira perfekt för att få rätt fart och toppvarv.

Motor och propeller måste va i toppskick för att nå maxvarv.

Men som redan skrivits så är det överkomligt att renovera speciellt om man kan göra det mesta själv.

Grattis till köpet iallafall du har ju köpt en riktig klassisk kvalitetsbåt som bara kan bli bättreGlad

 



Senast ändrad av Lasker | 10 maj 2010 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det läckt 3-4 liter vatten så har jag svårt att tro att det (enbart) kommer från sötvattensidan. Har du testat att fylla på igen för att se hur mycket som saknas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den kyler dåligt kan det vara impellern/erna som börjar bli sliten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bara backen slirar så är det nog bara en justering som behövs, kan antingen göras vid reglaget (brukar gå ialla fall!) eller under kåpan bak på drevet. Ett annat tecken på att den ev är feljusterad är att framväxeln går i tidigt dvs nästan direkt efter att du rör spaken framåt från friläget. Är den rätt justerad så är det som tidigare sagts troligen konan som är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt!!

Motorn är i grunden en Volvo B23'a...finns delar att hämta på skroten om det skulle behövas...jag bytte topp på min AQ145a för ett gäng år sedan. B23E har samma gjutnummer som Pentatoppen (1000405, tror jag det var) 1000 spänn istället för 10000 för pentatoppen!!!

Ett tips...byt omedelbums till elektronisk tändning (Pertronix Ignitor säljs av Rogers Custom) AQ145 kan annars vara tjurig att starta särskild när den är riktigt varm...

Trög växel....byt växelvajer...jag levde med en trilskandes back i ett par år och vande mig sakta vid tanken att behöva justera renovera/byta växlingskona, men jag började med att byta vajer...och vips så var båten som ny   :)

 

mvh

Maltez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är ju lite klent bestyckad som sagts tidigare, så är det tungt att komma upp i plan så är jag inte förvånad.

Vad det gäller kylning, så skall motorn gå varmt, men att rensa oljekylaren kan vara ett sätt att förbättra flödet. Ja, det hade varit saltvatten om locket ovanför värmeväxlaren inte är tätt. Man kan prova och lossa på locket när motorn är igång. Då skall det fllöda rätt bra om impellern jobbar som den ska. Håller med Flipperskeppare att 3-4 liter låter mycket om det kommer från sötvattensidan(glykol) Om inte det var överfullt från början, borde motorn kokat om det försvann så mycket, men prova och fyll på nytt och se hur mycket det går i. Det räcker dock att fylla expansionskärlet till 3/4. Man kan dock fråga sig varför säljaren fyllt på kylvatten nu?

Rök motorn kan det bero på korrosion vid avgassidan på toppen vid speciellt den aktersta cylindern (innanför limpan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...som i sin tur antagligen beror på att limpan är slut och behöver bytas. Byter man inte limpan i tid, så åker man på att få byta toppen också...(egen erfarenhet...Rynkar)

Locket på värmeväxlaren tätar mot glykolvattnet, inte sjövatten. Sjövattnet löper inne i själva mässingspaketet som ligger i glykolbadet. Hela värmeväxlaren packas lätt om...packningarna är ganska billiga t.o.m. hos Penta....efter rengörning.

Jag hade både igensatt oljekyl och värmeväxlare (sjötulpaner!!)....det blev ett sjuhelsikes tryck...löstes med syrabad.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta konumentvägledaren i din komun. Finns en lag som heter köplagen, den är till för privata affärer. Har du betalt mer än varan anses vara värd i det skick den är så har du chans att få pengar tillbaka eller häva köpet. I befintligt skick finns inte i lagens mening.

 

Jag sålde en husvagn för många år sedan som det var fukt i. Jag visste inte om det, men köparens barn var allergiker och reagerade direkt. Dom gjorde fukttest (och det var efter köpet) som visade att hela frontpartiet var kass. Köparen vill ha nedsatt pris eller häva köpet. Jag vände mig till konsumetvägledaren i min komun samt till en advokat för att få råd om hur jag skulle göra. Båda svarade att jag skulle låta köpet gå tillbaka, om köparen stämmde mig så skulle jag förlora och få betala hans kostnader ta tillbaka vagnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matte1234

Tack för alla inlägg igen! Skrattande

Skall ut och kolla kompet imorgon i motorn så får vi se vad det säger, och hälla i ny gylkol så får vi se hur mycket som får plats i den. Tänkte att jag nog hinner skruva loss toppen på söndag om det skulle visa sig något fel. Börjar med att försöka få igång motorn bättre i alla fall.

Tack för tipsen angående backen, skall kolla på hur den känns, och om den är ev. feljusterad. Men ibland går det ju faktiskt i. skall se om det hjälper att vänta 5-10sekunder i så fall. Ny varjer är nog kanske inte någon dum ide heller!

Förresten finns det någon ide på hur jag får tillbaka oljestickan i tråget, nu är den ju av nere vid motorn, har inte pillat så mycket på den än..

Tack Kawa, jag mailade våran konsumentvägledare om det hela, kan nog inte förvänta mig något svar förrän nästa vecka. Skadar ju inte att prova i alla fall..

Tack för hjälpen alla, nu har jag lite att gå på i alla fall! Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matte1234

Testade kompet häromdagen nu, 11,5 på alla utom en som var 9, (3:an om man räknar 1an som närmast värmeväxlaren..)

Så nu blir det topplockpackningsbyte, hoppas få av toppen i morgon sedan skall den planas lite och fixas.. Sedan hoppas vi det inte läcker där..

Sedan när jag körde motorn varm märkte jag att det forsade ut saltvatten ur värmeväxlarlocket så jag får väl kolla på nytt lock där också, men det verkade bli mindre vatten när motorn blev varmare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller locket så kan det räcka med att byta ut gummit inuti. Neopren finns att köpa som ark för att klippa till. Min erfarenhet var dock att det inte bara var locket som kunde läcka, utan även skarvar i anslutning till detta. Du har väl tagit bort den röda plastkåpan över silhuset så att du ser exakt var det läcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kawa, jag mailade våran konsumentvägledare om det hela, kan nog inte förvänta mig något svar förrän nästa vecka. Skadar ju inte att prova i alla fall..

 

Delge oss svaret.......Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått? Fått nåt svar från komunen? Fått ordning på problemen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  1. Att byta topplockpackning hjälper tyvärr inte mot dåligt komp. Troligast är att det är otäta ventiler, förmodligen pga korrosion, lämna in och låt mirafräsa toppen.
  2. Byt ut glykolblandningen, den har förmodligen aldrig blivit bytt vilket gör att aluminiumhuset till värmeväxlaren korroderar något hemskt eftersom korrosionskyddet i vätskan förbrukas efter ett par år, min läckte ur botten där urtappningspluggen sitter, vilket gjorde att jag fick skaffa en bättre begagnad.
  3. Alla gummipackningar har med största sannolikhet blivit stenhårda, byt!
  4. Provtryck värmeväxlarinsatsen med t-sprit eftersom det är vanligt att lödningen läcker, en kylarfirma kan löda ihop den igen.
  5. Kopparrören hårdnar med åren och flänsen som gummipackningen som sitter trädd över denna tätar inte längre. Ta bort och glödga rören, om flänsen gått sönder, låt någon svarva en lös fläns och hårdlöd denna på röret (nytt rör kostade 990kr 2003).
  6. Lossa gummibälgen och limpan när du ändå har värmeväxlaren nere och kolla att mellanväggen i slutet av limpan är hel. Köp en ny på drevdelar som har bra passform.
  7. Om konan är dålig i drevet så känns det som om man ha en automatlåda, den slirar långsamt igång. Byt oljan (motorolja) i drevet  och kontrollera att det inte har kommit in vatten (grå/vit sörja). Någon annan olja än motorolja i drevet *FÖRSTÖR* alla  brons/mässingdetaljer inuti.
  8. Fördelaren brukar vara hjälplöst ihoprostad så den inte fjädrar ut ordentlig, vilket gör att tändförsällningen inte fungerar (verifiera tändförställningen med stroboskop när motorn går)
  9. Kolla vattenpumpen, den är svindyr så det är ytterst ovanligt att den är utbytt vilket gör den till en potentiell källa till läckage.

En AQ145 är istort sett en B23E 81-84 som satt i Volvo 240 så varenda affär har billiga delar till din motor, det är enbart kyldetaljerna som är marinspecifika.

 

Puh, detta vart långt.

 

Senast ändrad av rickardp | 24 maj 2010 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en kompmätare är ju inte det första man tänker på att ha med sig när man provkör en båt. Begreppet säljes i förevisat och befintligt skick finns egentligen ingenting som heter i dagsläget. Nu mera gäller konsumentköplagen även vid affärer med privatpersoner. Om motorn säljes som deffekt skall detta stå inskrivet i ett köpeavtal specat vad felet är. gör inte det ligger säljaren illa till om du driver det hela vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående kompressionen så kan du testa att ta en oljekanna och pumpa i två - tre pump i den cylindern som hade dålig komp. Gör om komptestet och se om du får märkbart högre komp med oljan i cylindern, får du det är kolvringarna kassa. Om inte så är förmodligen ventilerna otäta som någon annan här ovan sa.

/qsec



Senast ändrad av qsecofr | 29 maj 2010 | 15:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Vore ju bra om du kan med och hänga ut säljaren med namn... Bor själv på Tjörn och här känner alla alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...