Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
dykaren

El fråga...

Rekommendera Poster

Hej ,

kan någon hjälpa mig ?

Jag har fått problem med belysningen , vindrutetorkarna och voltmätaren (visade 9,5amp , nu 12,5 )i båten , för ett par dagar sedan fungerade allt perfekt , sen helt plötsligt slutade det att fungera.

Hittade ett par lösa sladdar som jag satte tillbaka , har dock en kvar , men , skall alla säkringar ha en en plus och minus kabel ?

Jag har två säkringspaneler bredvid varandra , ska varje panel ha en egen jordkabel eller räcker det med att en har det , har inte kommit underfund med om dem är kopplade efter varandra än ?

Är helt novis på detta och tar tacksamt emot tips.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att voltmätaren visar volt. 

Vad har du för problem med belysningen och vindrutetorkarna?

Visade voltmätaren tidigare 9,5V och nu 12,5V eller menar du tvärt om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ,

hmm , ja , den visar nog volt...Skäms

Ja , precis , tidigare visade voltmätaren 9,5 och nu 12,5 , trodde först att förbrukningsbatteriet var slut men skiftade det med startbatteriet och kollade om motorn skulle gå igång och det gjorde den utan problem (Suzuki 140hkr).

Jag bytte torkarblad och provade och sätta igång dem dem gick en gång från höger till vänster och sen tillbaka , sen var det stopp...

Belysningen som fungerade tidigare gör det inte längre...

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fundering till...

Jag skulle starta upp min gasolvärmare , men den ville inte starta förrän jag startade motorn , men den kanske är kopplad till startbatteriet...

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Över vilka batterier mäter du nu 12,5V och tidigare 9,5V? Fulladdade, friska batterier brukar ha en spänningpå ca 12,8V när de inte belastas med t.ex. lampor, kyl eller något annat som drar ström.

Är det en fast monterad voltmätare som mäter spänningen över någon av batteribankerna? Över vilken i så fall?

Har du skiftat tillbaka batterierna igen?

(Kan de olika mätresultaten vara mätning av olika batterier?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förbrukningsbatteriet är så dåligt att det inte orkar starta gasolvärmaren. När motorn är igång laddas förmodligen både startbatteri och förbrukningsbatteri genom motorns generator, vilket gör att det blir möjligt att starta gasolvärmaren.

Senast ändrad av Snoilsky | 10 maj 2010 | 10:40

Senast ändrad av Snoilsky | 10 maj 2010 | 10:44

Senast ändrad av Snoilsky | 10 maj 2010 | 10:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat belysning och torkare när motorn är igång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja ,

batterierna är nya , dem är tillbaka skiftade nu. Voltmätaren visar 12,5volt oavsett om jag skiftar batterier eller inte , ja , voltmätaren är fastmonterad , när jag skruvade loss panelen så började den röra på sig.

Mätningen gjordes när batterierna var både skiftade o icke skiftade , vet inte vilket batteri den mäter spänningen , båda kanske...

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ,

men det fungerar inte med motorn igång heller...

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej

Om batterierna är nya, varför misstänkte du att förbrukningsbatteriet var slut?

Har du kollat att alla säkringar är hela?

Om elen fungerade tidigare så skulle jag inte röra något.

Ett problem som man ofta får i båt är jordfel. Om elen inte fungerar trots att motorn är igång och säkringarna är hela så skulle jag misstänka att det var något jordfel.

Stiger inte spänningen på voltmätaren när motorn är igång?

Senast ändrad av Snoilsky | 10 maj 2010 | 11:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo ,

för jag hade provat att allt fungerade och sedan var jag nere på kvällarna och hade belysningen i båten igång (75amp batteri) när jag gjorde iordning för säsongen.

Ja , men dem fungerar inte med motorn igång. Alla säkringar är hela.

Ok , får kolla jordkabeln...

Nja , spänningen steg när jag skruvade bort panelen med voltmätaren i , den rör sig upp o ner ibland , kanske är jordfel då ?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som dålig kontakt om spänningen ändras då du rör på elpanelen. Det kan bero på ärgade kontakter, liten kontaktyta eller lösa kablar som inte är ordentligt fastskruvade.

1. Stäng av huvudströmbrytaren

2. Kontrollera att batterikablarna sitter ordentligt i batteripolerna UTAN ATT KORTSLUTA BATTERIPOLERNA med skiftnyckel eller kropp.

3. Spraya 556 på batterikablarnas kabelskor.

4. Öppna elpanelen.

5. Kontrollerat att alla kablar sitter fast ordentligt i sockerbitar eller hur de nu sitter.

6. Kontrollerat att kablarna inte ärgat i sina ändar och att det inte ärgat på jordplintar eller andra kontakter.

7. Slipa på de kontakter som ärgat.

Du skulle kunna vicka lite på kablarna bakom panelen för att se om någon av kablarna är orsaken till att spänningen varierar. En multimeter för 150 kr hjälper dig att felsöka.

Senast ändrad av Snoilsky | 12 maj 2010 | 09:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen ,

och tack för all hjälp.

Allt har löst sig med elfelet , det visade sig att vissa hankontakter hade åkt ur och att dem sattes tillbaka på fel plats...

Nu fungerar allt som det ska utom voltmätaren som är trasig , batterierna visar 12,7-12,8volt vid mätning.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...