Nordmaling 0 Postad 9 Maj , 2010 Tjo. Skulle vilja ha lite råd gällande en smart lösning på takkapellet i vår båt. Nu är det kapell som hänger ner. Pinnen som ska vara i mitten är borta och vid regn så kommer det väl att rinna igenom trots att kappellet är bara två år. Tips?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 9 Maj , 2010 Hej, Här är en mycket vanlig och ganska ok lösning. Superpraktiskt, hyffsat snyggt och enkelt att öppna och stänga. Håller dock inte 100% tätt... Mvh / Björn Senast ändrad av BjornF | 09 maj 2010 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 9 Maj , 2010 En ännu snyggare men svårare och dyrare lösning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Maj , 2010 Den vikbara takluckan i BjornF:s första inlägg hade jag på min tidigare Flipper. Den var ganska vanlig, vad jag förstått det antingen ett originaltillbehör eller något som tillverkats i större volymer. Den går att få tät(are) om man byter ut de fyrkantiga tätningslisterna i skarvarna. Sådana finns på Kuntze för några tior. Saknade jag luckor skulle jag definitivt satsa på en lucka enligt BjörnF:s andra bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmaling 0 Postad 10 Maj , 2010 Alt 2 är definitivt snyggare, men säkert mer kostsamt och jobbigare. Någon som vet vart man kan kika lite närmare på denna konstruktion? Säljes den som ett paket eller ska man göra allt själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 11 Maj , 2010 Jag är rädd för att den lösningen inte går att köpa färdig utan du får nog snickra den själv. Jag lutade åt att genomföra detta förra året men det stupade på kostnaden i mitt fall. Luckorna går ju att köpa standard för ca 3-4 tusen kr st. När det sedan gäller den heltäckande skivan så är det dessvärre så att man inte kan använda sig av vanlig akrylplast, (plexi), då den spricker när man skall forma den runt öppningen. (som inte är plan) Istället måste man göra skivan i Makrolon som visserligen finns hos varenda glasmästare men dessvärre kostar en förmögenhet. Särskilt om man behöver en ca 8-10mm skiva. Jag räknade ut att projektet skulle kosta ca 10.000 allt som allt och det bedömde jag vara för mycket. Jag har nämligen redan lösning nr.1 och köpte just de billiga nya tätningar som nämdes i tråden. Blev ändå inte helt tätt tyvärr... Lösning nr.1 har f.ö. den fördelen att man kan sticka upp mer av sin överkropp i vädret än om man skall klämma sig upp genom bara en lucköppning vid t.ex. trång manövrering eller tilläggning. Kul om du återkommer och berättar hur du löser dina luckor... /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 11 Maj , 2010 En sak till... Om du väljer individuella luckor enl. alt.2 så se till att gångjärnen tillåter att öppnas 180 grader bakåt. Många luckor kan bara öppnas rakt upp och då kan du inte ha dem öppna i hög fart utan att de går sönder... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser