acfw 0 Postad 9 Maj , 2010 Hej, Har 110v och ska ändra till 220v. Kommer att köpa ny varmvattenb, kyl, kontakten till landström och elkontakter i båten. Är det något mer man ska tänka på? Om jag har förstått det hela rätt är elkablarna överdimensionerade, så det ska inte vara några problem i båten. Tacksam för alla råd. Tack på förhand Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 9 Maj , 2010 Lite beroende på hur gammal din båt e. Några saker att ha koll på: Elkablar skall klara den högre spänningen(lägre ström dock) Kolla el panelen på 110/220 volt sidan, måste förmodligen bytas. Batteriladaren om den e av nyare typ så klarar den 110/220 V, om inte så måste denna bytas. All el förbrukning ombord, så som lampor, micro, spis, kaffebryggare, tv mm.mm måste kollas om dom kan funka även på 220 V, nyare el-prylar idag funkar oftast på både 110/220 V. AC/värmare, om instalerad brukar tyvärr enbart gå på 110 V. Lite att börja med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel-Graf 0 Postad 14 Maj , 2010 Hej Anders! Jag rekommendera att du byter alla kontakter för de är godkända för 110 volt, även inkommande kontakt i skrov. Är övertygad om att 110 volt kontakter fungerar de med men för ordningen skull byt. Köp ECC 16A förlängningskabel 2,5 kva, ny ECC 16A in-fällbar kontakt i skrovet, finns på BåtAccenten till bra pris. Manöverpanelen kan du byta allt som du ska köra 230 volt till. Jag förslår att du skaffar dig en 1.0 KVA trafo ell. större till AC om du vill behålla den. Skönt med kyla och värme. Kablarna är över dimensionerade för 230 volt inga problem. Lycka till… // Michel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser