Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
KaLu

Vad vill era kvinnor eller ni själva?

Rekommendera Poster

Hej grabbar, för det är många grabbar inne hos oss på Maringuiden vilket vi tycker är jättekul. Men om ni skulle lyssna med era kvinnor därhemma, vad tror ni att dom skulle vilja att vi tillförde Maringuiden. Vad har tjejer för marina funderingar, frågor och önskemål? Katarina på Maringuiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Min tjej gillar inte diskussionssiter, mekande, lagning vinterförvaring, pulade, regler och lagar, gnäll och stök, båttenmålning, utgifter, bensinräkningar osv Hon vill bara vara på sjön i en bekväm båt som aldrig går sönder och är ekonomisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Leif och tack för ditt svar. Jag skulle då bara vilja veta, vad är det som gör en båt bekväm? Finns det produkter, tjänster alternativt företag som borde finnas i vårt branchregister? Vi vill vända oss till alla på båten! Hälsningar Katarina på Maringuiden :tant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej min tjej är mycket sjövan (åkt varje dag i 6 års tid). Vi har idag en RIB från 83 om 6m som toppar ca 45 knop, hon gillar bäst när det går lite sjö och skvätter och har sig. Hon är hygglig på att fixa med motorn, oftast bättre än jag. Både hon och jag undervisar i navigation. Hon gillar väl inte direkt att mecka och hålla på men gör det vid behov. Det värsta hon vet är att tvätta och göra båten fin på våren, då hon tycker det är onödigt, vår båt har klart bruksutseende. När det gäller splitsning och tagling av tampar så är det hennes grej. Funnktionsduglighet är något hon uppskattar. Vet inte om det hjälper er direkt men så ser mitt sjöförhållande ut. Snygga sjökläder (som självklart skall vara riktigt bra) gillar hon också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min fru är mest intresserad av navigation, helst på det gamla hederliga sättet med sjökort, kompass och kurslinjal och sånt.Ingen GPS och plotter. I övrigt så uppskattar hon nog att det är en bekväm båt där man kan vara lite rörlig.För några år sedan hade vi segelbåt och det intresset finns kvar hos både min fru och mig, även om det just nu är mer praktiskt med motorbåt.Men jag ska kolla upp lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leif

Hej Katarina Funderade lite till, ekonomi är viktigt för henne, därför är alla länkar, partners och material med finasiering / båtmarknader / prisbarometrar / tester på t.ex bränleförbrukning och underhåll bra och underhållande. Båttester bör också prata om hur båten verkligen är att bo och leva i, t.ex sova, äta, bada, laga mat i osv. Inte bara hk, toppfart och LYS. Mvh /Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker allt möjligt här på maringuiden är intressant redan. Undervisar kvinnor i manövrering, segling, motormekande, sjösäkerhet mm och helt klart är samarbetet ombord en stor fråga både för kvinnor som seglar med sin familj och med vänner på den egna båten oavsett på långfärder eller korta semestrar i skärgården. Det är en stor fråga för männen också, men mer oreflekterat och med mer förnöjsamhet. Samarbete ombord omfattar rätt stora frågor - från hur man agerar i skeppar- och gastrollerna, hur man planerar färden, samarbetar vid segling och tillägg - och mer än så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är ganska kul att sitta och läsa era fantastiska utlägg om foder, kolvar hästkrafter o.dyl. Det är nästan som om man vore på bryggan ute på någon holme i skärgården och lyssnar på diskussionerna mellan de olika problem som skeppare i olika båtar varit med om. Mina manliga närstående diskuterar ofta och gärna tekniska fel och lösningar på olika marskinproblem. :lol: Men vad vill vi kvinnor prata om? Har under eftermiddagen funderat lite på saken och kom på att kanske ni alla män kan komma med tips.. [RÖD]Hur övertygar man sin partner(maken) om att man inte behöver ha alla verktyg på mest lättåtkomliga platsen utan kanske något man använder oftare/dagligen passar bättre att ha på den platsen.[/RÖD]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Annika

Varför inte öppna ett forum till KvinnoSnack eller TjejSnack där vi får ställa våra frågor som det är nu drunknar dom i ÖvrigtSnack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...