Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Prijon

Tankrörsdiam. 44 mm?

Rekommendera Poster

Tänkte köpa ny fin rostfri däcksförskruvning för bränslepåfyllning till min Flipper 640. Problemet är att gamla förskruvningen, liksom tankens påfyllningsrör, är 44 mm i diameter.

Nuförtiden verkar bara förskruvningar med 38 resp. 50 mm finnas. Köper jag nu en ny 50 mm förskruvning och ny 50 mm påfyllningsslang så blir det ju ett glapp på 6 mm när man trär nya påfyllningsslangen på tankens rör. Verkar lite för mkt spelrum eftersom slangarna är styva och man knappast kan dra åt så mkt med en slangklämma.

Vad är lösningen? Ngn typ av adapter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som råkat på 44 mm tankrör? Det verkar ju vara standard på gamla Flipprar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du skulle plocka ur tanken kanske du kan åka till en svetsfirma och be dom svetsa dit en 50mm anslutning istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan jag inte köpa en 38 mm förskruvning och linda några varv med silvertejp eller annan tejp. Då blir det ju tätt när jag trär på gamla bränsleslangen med 44 mm innerdiam. Även om silvertejpen inte är beständig mot bensin som vätska så är ju det inte ngt problem då bensinen rinner förbi ner mot tanken utan att komma i kontakt med silvertejpen. Att tejpen är exponerad för bensinångor kan väl inte vara ngt problem? Kanske kan man lägga lite flytande, bränsletålig packning på tub längst ned på förskruvningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...