Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Prijon

Hur tömma bensintanken?

Rekommendera Poster

Jag tänkte tömma bensintanken på min nyköpta Flipper 640. Man vet ju aldrig när den var tömd sist. Att montera ur tanken verkar jättejobbigt så jag tänkte pumpa ur bensinen. Jag köpte vanlig bränsleslang 3m och en vanlig gummiblåsa.

Jag kopplade sedan loss den breda slangen för tillförsel vid tankning och stoppade ned bensinslangen i det hålet. Var det ? Är det bättre med motoranslutningshålet?

Jag drog i alla fall sedan slangen utanför båten till en gammal bensindunk och pumpade, men inte fick jag ut nån bensin inte. Funkar inte metoden? Skall jag använda en vanlig hävertpump istället? Tycker att en sådan borde vara betydligt jobbigare att pumpa med utan att någon praktisk fördel nås. Skulle jag täppt till änden för att få ngt slags vacuum till dess att bensinen börjat rinna?

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde oljepump från Biltema. Han få ur ca 30 liter innan den sprutade bensin åt alla håll. Men då var det så lite bensin kvar att jag kunde sticka ned handen med en plasthandske och torka ur den lilla smuts som låg med en trasa. Nu hade jag ju en inspektionslucka som tur var, annars hade det varit knivigt. Kolla om du har någon, blir lite lättare då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köra upp bensinen som finns i tanken.

Det gör att den definitivt blir tom, tyvärr...
Sedan måste jag fylla på den då och då.

Hlsn Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort detta på flera Flipprar.

Finns ingen genväg om du vill få helt rent och få ut eventuella sandkorn och andra partiklar.

Inte alls så knepigt som du är orolig för. Töm på bensin så gott du kan. 15 skruvar i durken, släpp loss tanken samt kablarna till tankmätaren. Lyft ur tanken, spola ordentligt rent med vatten och låt torka.

Då vet du att allt är ok från grunden.

Mvh / Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att ta ur tanken måste jag ju få ur den mesta bensinen först och min fråga var just hur jag praktiskt pumpar ur den bäst. Den har en liten lucka med några skuvar för tankmätaren men den vill jag helst inte lossa för då måste man väl jaga rätt på ny packning. Helst vill jag vara sticka ned en slang i något av de tre rör som finns och pumpa ur den troligen vattenblandade sörjan. Frågan är hur det går till rent praktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp packning på tub. Finns sorter som klarar bensin. Jag skulle gå den vägen om jag var du. Då får du ju se hur den ser ut inuti dessutom. Ligger det smuts i tanken är det inte säkert du får ur det bara genom att pumpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara vill suga ut bottelnslammet så är det nog smdigast med med vanlig oljebytarpump. Om du inte redan har en så funkar denna bra, har precis sugit ut slemmet i min dieseltank med den.

http://www.jula.se/oljebytarpump-130598

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS OBS OBS

Statiskt elektrisitet.

Tänk bara på att du jordar mellan tank och jeepdunk som du fyller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag tömt tanken! Jag öppnade den lilla manluckan i tanken som satt med fem skruvar och använde en vanlig Biltema hävert för 20 kr. Det funkade jättebra, jag fick ut 32 liter på nolltid. Häverten gick inte heller sönder (smälte av bensinen) som en del hävdat. Inte heller behövde dunken stå lägre än tanken (som andra hävdat). Jag ställde den bara i förvaringsfacket under soffan närmast manluckan. Inför återförslutningen hade jag följt tipset ovan och varit på Autoexperten och köpt flytande packning på tub av märket Gul som skall vara bensintålig. Emellertid så var den gamla packningen av gummi hel så jag behövde inte använda tub-packningen. Bara att skruva i igen. Sedan åkte jag till kommunala återvinningscentralen och lämnade bensinen. De tar emot 25 liter per gång. I och med att jag använde manluckan kunde jag med ficklampa se ned på botten av tanken och konstatera att jag inte såg ngt skräp. Hoppas att det kan hjälpa ngn annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...