rillez 1 Postad 9 Maj , 2010 ska montera värmare nu innan sjösättning har jag bestämt men velar lite hit o dit vad jag ska köpa, skriv vad ni upplevt med era värmare angående montering driftsäkerhet osv så jag har lite granna att gå på.ska montera i en örnvik 670 weekend mvh rillezzzzzzzzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Maj , 2010 Jag köpte en värmare och monterade i min nya båt förra vintern. Köpte en Webastos luftvärmare Air Top 2000 ST från det här företaget http://www.blocket.se/goteborg/Webasto_Dieselvarmare_2000w_17965295.htm?ca=15&w=1&last=1 Gjorde väl ingen genomgripande undersökning vare sig beträffande värmaren eller priset. Det var nog mest priset som avgjorde. Vid en hastig koll tyckte jag att det var lägre än vad andra företag i närheten sålde värmaren för oc dessutom var det med mera grejor. I en liten båt tror jag att det som är med räcker till en komplett installation. Monteringen var väl i och för sig inget större problem. I min båt är det visserligen gott om plats, men jag själv är ju som vi brukar säga för stor till folk och för liten till spöke. Pluss att jag är omständig av mig och vill lägga tex slangar där de ligger bäst och inte ligger ivägen varesig nu eller för framtida arbeten. Dvs där det egentligen inte går att lägga dem och framför allt där det praktiskt taget går inte gå ann att komma åt och ta hål. Skrivit lite om installationen här; http://thallatha.blogspot.com/2010/02/vinterjobb-2008-2009-varmare.html Efter att inslallationen blev klar så att värmaren fungerade har den gått oklanderligt. Denna vinter har den gått från November tills för nån styv månad sen. Jag har jobbat i båten hela vintern med plastning och limning och har haft gott och varmt. lite punktvärme med elvärmefläkt och/eller ett litet oljefyllt element. Vi här ute har, efter våra förhållanden, haft en ovanligt sträng vinter. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 10 Maj , 2010 slog till på en webasto komplett med tank o allt. blir gött till höstfisket o kyliga sommarnätter i den jämtländska fjällvärlden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 19 Juni , 2010 nu e monterat snyggt o prydligt samt provkörd några nätter o kylslagna dagar.funkar rolexxxxxxxxxxxxxxxxx torrt o fint blir det i båten oxå.värd varenda krona som det kostade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Juni , 2010 Värme och ventilation betyder så mycket. Hoppas inga sviare tar sig in i båten bara. Elaka små insekter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 19 Juni , 2010 Eberspächer D5. Körde en hel vinter då båten låg i sjön och jag var ute och vinterseglade ibland. Från under noll grader till 22 i en Albin Vega på 30 minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 20 Juni , 2010 Jag kör en Webasto, den har aldrig svikit mig hittils, jag vrider på kontrollpanelen och en kort stund senare är det varmt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser