Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Nordmaling

Oljebyte

Rekommendera Poster

Hejsan alla.

Är en glad Flipper 700 ägare som har en VP 5,7 som drivare. Oljan som min förra ägare lämnade ska bytas. Min fråga hur man lättast får bort oljan. Ska jag ta ett sugrör från MAX  och be frugan suga eller finns det något annat sätt?

// Jens 

Senast ändrad av Nordmaling | 08 maj 2010 | 22:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har ju en oljesugarpump som drivs med 12 volt. Köp en sån, kostar ca 189:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att varmköra motorn/oljan ordentligt före pumpningen.

Tips till nästa gång är att byta olja på hösten före upptagning så slipper motorn stå hela vintern med dålig olja med kondensvatten och div. frätande förbränningsrester kvar.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst ska man byta innan man vinterförvara mn det var något som förra ägaren inte gjorde..

Ska jag vänta till jag har sjösatt båten innan oljebyte, med tanke på att varmköra motorn? Ska sjösätta nu  till helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösätt först du, så är du säker på att inte bränna impellern vid varmkörning på land trots spolmuff, har sett sånt ske.  Den där eldrivna oljebytaren låter mer än suger olja, skaffa en vaccumpump istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startade upp den igår,, var tvungen att höra lite muller...men den gick inte många minuter.. så impellern ska nog ha klarat sig. Vacumpump, en handriven eller el?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört några minuter utan vatten så byt impeller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde han menade att han kört motorn på land med kylning,  med en spolmuff.  Har du kört motorn på land utan kylning?  Då är impellern bränd, var så säker.   Har gjort samma misstag själv en gång i tiden, 30 sekunder tog det, sedan var impellern skräp och hela impellerhuser ihopsmält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade kylning...vattenslang rakt ner i slangen så den ska nog fått vatten så den klarade sig.. sedan blev det nog inte några minuter,, högst en minut.

Pumpen på bilden..vart hittar man en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...