Reine 0 Postad 8 Maj , 2010 Akta er för att båta i Norge för länge. Då blir du rånad av Norska staten ! http://www.expressen.se/Nyheter/1.1980937/kjell-olsson-jagas-av-norska-staten-kravs-pa-kvarts-miljon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 8 Maj , 2010 Läste också den precis.. helt sjukt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Maj , 2010 Helt obegripligt. Ja då kommer man definitivt inte segla i Norge då. Tänk om man blir sjuk och måste lämna båten! Vi får segla direkt från Skagen till Skottland i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Maj , 2010 Har heller inte hört talas om det tidigare. Däremot har jag hört talas om seglare som lagt upp båten i norge över vintern och fortsatt sin seglats nästa sommar. Den som jag vet namnet på heter Ray Glaister, en engelsman som gick till nordnorge via ryssland och låg över vintern 2000/2001 i Narvik. Han hade en hemsida där han berättade om seglatsen. Jag har försöt maila till honom utan att få svar och för nått år sen försvan hemsidan. Lyckades plocka fram den via Wayback Machine och kopierade ner den till min hårddisk. http://web.archive.org/web/20061205215252/home.clara.net/rayglaister/rs_000.htm' target=_blank>Ingen stans nämner han med ett ord om de här problemen. Läste om en annan man som sejlade längs Norska kusten och la upp båten på vintern. Tror det var i på kryss eller nån annan båttidning. Inte han nämnde med ett ord om ett sånt problem. Antingen är det nån ny regel eller en övernitisk tjänsteman. Hade själv tänkt segla slängs den norska kusten i etapper, men får väl avvakta tills vi ser resultatet av detta. Men att avstå från att segla till Norge för att segla hem igen samma sommar gör jag nog inte. Cia. Om ni får sådana problem att ni fastnar i Norge och inte kan ta er därifrån och det inte beror på båten och den är seglingsbar, får ni höra av er, så kan jag segla hem den till Kungshamn för er. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Maj , 2010 Inga nya regler men kanske en övernitisk tjänsteman trots allt. Samma regler finns ju över hela världen men sen varierar ju tiden beroende var man är. En norrman kan inte segla i EU hur länge som helst, här gäller 18 månader sen måste man betala moms. Så kanske ägaren trots allt har viss skuld i det hela. Att referera till vad turist kontor etc har sagt verkar kanske lite svagt. Det kan knappast ha undgått de flesta att det är en evig jakt på moms på båtar från alla myndigheter så detta kanske man skall kolla lite mer noggrant när man ger sig iväg. Kan iofs förstå att en svensk kan blir lite lurad av att vi normalt har full access till de nordiska länderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Maj , 2010 Jag har svårt att förstå mig på momsregeln. Menar man på allvar att man som boende i Sverige där man betalat moms för båten när man köpt den importerar den till Norge om den är där i 6 veckor och då måste betala moms igen? En begagnad båt behöver man väl inte betala moms för även om man köper den utomlands, eller? (det gjorde inte vi, hupp?) En ide är ju att åka till den var 6:e vecka och tillbringa en helg i den. Mycket billigare än 250000:- Helt klart läge att ta reda på fakta om hur det fungerar i de seglingsområden vi planerar. Vet många som lämnat båten i Skottland/Karibien mm utan att behövt betala straffskatt. EDIT: Tack för erbjudandet, Toaen! Senast ändrad av ciaraud | 09 maj 2010 | 09:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Maj , 2010 Nja så var det väl inte riktigt om man läser artikeln. Dom lämnade båten över hela vintern från september vilket kan vara väldigt länge gissningsvis kanske 6-9 månader. I Norge tror jag det är så att du kan ha båten där i 12 månader men då måste du bo ombord minst 10 tror jag. Sen kan man begära ytterliggare tid om man är utlänning typ svensk. Det finns ju dom som bor i båtarna och jobbar där. Och då finns det regler på hur länge du kan vara borta från din båt för att tex åka hem till ditt hemland. Så så farligt är det inte men det gäller att hålla reda på reglerna. Det är t.o.m så att du kan lämna båten för att tex göra varsarbete under mycket lång tid men då måste du anmäla det till tullen och lämna dina skeppspapper i pant samt att du inte får bo på båten under tiden. Så detta skulle nog varit möjligt för den drabbade i artikeln. Du nämner Scottland men det är ju en del av EU så här kan du ligga hela livet om du vill. Karibien har olika regler beroende på var du är men vissa ställen är noga med tiden och 6 månadersregeln finns eller fanns på vissa ställen ialla fall tidigare. Moms på begagnat skall betalas om den inte är momsad inom EU tidigare. Senast ändrad av oceanis | 09 maj 2010 | 09:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Maj , 2010 Mailade till en bekant som seglat mycket i Norge, och svaret jag fick löd så här; Angående momskravet på Ohlssons båt....det var förfärligt för dem. Norge står utanför EU och är således ett eget tullområde, och varje människa med en uns av vett måste tänka tanken att det är säkert regler för hur man hanterar evtl. övervintrande båtar. Varför tog de inte kontakt med den norska Tollen för att få reda på reglerna? De går också att läsa sig till dessa även på internet naturligtvis. Hade de bara ringt och sedan ansökt skriftligen till Tollen om dispens från momskravet i samband med vinterförvaring inför en fortsatt resa Norden runt då hadde de säkert fått det, som andra svenskar, tyskar, holländare etc.. Men många som övervintrar eller vinterförvarar sina båtar i Norge försöker sig på detta genom att hålla en låg profil, dvs inte anmäller sig till den norska Tollen och hoppas på det bästa, och det flesta blir inte upptäckta. Men om man bara berättar sanningen och spelar öppna kort, ja, se och häpna, då är den norska Tollen mycket frikostig med dispens, som jag har upplevd själv i samband med min övervintring 2005-2006 - jag fick tillstånd att ha båten här ett år längre än det tillåtna samt fick denna perioden förlängd efter ett enkelt telefonsamtal med Tollen (och fick mer än jag ansökte om!) när tidtabellen för hemresan såg något knappt tilltaget ut. Exemplariskt hjälpsam behandling alltså, men om man barachansar att inte bli upptäkt och det blir man, då är de mycket stränga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 10 Maj , 2010 Håller med Oceanis. Det här är inget annat än de tullregler med individuella variationer alla länder tillämpar. Även vi, gentemot de som kommer hit från ett land utanför EU. Som exempelvis norrmän. Och alla svenskar kommer att möta liknande regler när vi seglar utanför EU. Man har faktiskt en egen skyldighet att ta reda på vad som gäller. I många fall kan man göra en överenkommelse med tullen om att förlänga en temporär import (vilket det är frågan om) om man av någon anledning inte kan föra ut båten innnan fristen för den temporära importen löpt ut. Man kan ju notera vad svenska tullen säger om norska båtar som seglas till Sverige, man är alltså generösare, men principen är den samma, efter 18 mån måste norrmannen betala 25 % svensk moms. Saxat ur Tullverkets frågor och svar:Vad gäller när jag skall segla hit min båt från Norge som turist under sommaren? I samband med din vistelse i Sverige kan du använda din båt temporärt i 18 månader. Båten får bara användas för privat bruk. Personligen tycker jag att Expressens artikel rotar i samma träsk som de ständigt återkommande exemplen på folk som åkt utomlands och surfat runt på sina mobila bredband och sedan fått en jätteräkning. Och sedan framställs som oskyldiga offer som fråntas allt ansvar för vad de gör och saknar all skyldighet att ta reda på vad som gäller. Hur skall jag kunna veta, ingen har ju sagt nåt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 10 Maj , 2010 Norge den sista Sovjetstaten, sa en känd svensk minister och tillika seglare för några år sen. Enligt orginalartikeln i GefleDagblad från i fredags så började nya tull och momsregler gälla i Norge den 1/1-2009, dvs flera månader efter båten blev upplagd för vinterförvaring. Men vill inte Norge ha några turister i sitt land så kan man ju skita i att åka dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 10 Maj , 2010 Samma regler gäller ju i olika former överallt. I Spanien t.ex. gäller 6 månader, även för båtar från andra EU-länder och även om man bor på båten hela tiden. Kolla alltid upp regelverken innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 10 Maj , 2010 Som sagt tidigare - hade båtägaren bara tagit minsta möjliga ansvar för sina handingar och lyft på telefonen och snackat med tullverket hade han inte haft några problem. Den kände ministern förresten: Var det inte han som gick på porrklubb för offentliga medel och som efteråt påstod sig att inte ha fattat var han var. En omdömesfull källa för kritik... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser