Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Elpadino

Droppande ventil under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Hej!

Sjösatte igår och märkte genast att det droppade från skjutventilen som sitter vid utloppet för slasken.

Dropparna kommer undertill och vad jag kan känna så kommer de från skåran som jag pekar på i bilden. Det sitter trångt så det är svårt att se.

Jag har försökt att dra år den yttre ringen vi skåran men utan resultat. När jag knackade på den så ökade dropptakten och ligger nu på ca 1 droppe/sekund.

Jag vill helst inte lyfta igen utan undrar hur jag ska åtgärda detta på bästa sätt?

post-10008332-1394236339,1197_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Det är nog bara att bita i det sura och lyfta snarast möjligt. Lossa överfallet och byta ut packningen innan det blir värre. Det blir bara dyrare att vänta. Så skulle jag gjort iallafall.

Senast ändrad av Matrix | 08 maj 2010 | 16:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

överfallet?

Är det den delen som jag fösökt att dra åt. Den yttre delen som droppet verkar komma ifrån? ovanför pilen?

Kan man inte köra i en träplugg, som finns att köpa, utifrån och sedan byta, utan lyft?

Senast ändrad av Elpadino | 08 maj 2010 | 16:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Vågar du chansa så gör som du vill, det är din båt.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går bra att byta utan lyft. Lossa bef. ventilsäte, var beredd med plugg och återmontera nytt. Detta skall man kunna fixa även ute på havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det kan du. Men öppna först ventilen så att du inte bygger upp tryck när du stoppar i pluggen. Ge pluggen en halvtimma att svälla sen och känn på den. Byt inte packning i ventilen, byt ut hela mot en kulventil. Häll sen vatten i vasken och kolla att det blir tätt innan du drar ur pluggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra säsongen hade jag en läckande kulventil, vid närmare kontroll visade det sig att den var frostsprängd trots att den stod i öppet läge över vintern. Visst kunde jag tagit upp båten igen, men istället lindade jag in den i vulktejp. När det sedan var varmare i vattnet beordrade jag svärsonen i spat som satte en träplugg i genomföringen. Sedan lossade jag försiktigt ventilen och bytte till en felfri. Sen tog jag en trävstav och tryckte ut pluggen. En förutsättning är att det är lätt att komma åt att och man kan sina genomföringar. Bilden visar hur de såg ut vi köpet, Fick jag ta till vinkelslipen för att få bort de 30år gamla skjutventilerna. Numera har jag en fyrkantig glasfiberbricka epoxilimmad på insidan för att genomföringen skall sitta stadigare.

Senast ändrad av Vilse | 08 maj 2010 | 21:30

post-4350-1394236339,5883_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för länge sen råkat ut för samma sak, frostsprängd skjutventil, droppade sakta. Bedömde att jag skulle hinna åka iväg och köpa en ny ventil, det gick bra. Lossade den gamla ventilen och skruvade dit en ny kulventil fort som fan medan vattnet sprutade in. Det blir inte så många liter som man skulle kunna tro, men man ska vara rätt säker på att få dit den nya ventilen, då är det egentligen inte märkvärdigare än att ta ur loggivaren och sätta dit blindpluggen. Fast det måste ju gå skapligt att komma åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar...

Det droppar lite som sagt, och jag tänkte vänta lite med att byta ventil.

Är det en dum ide? kan droppandet förvärras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag hade nog avvaktat lite ifall pumpandet regelbundet kan skötas behändigt.

Var ligger båten, här på västkusten är vattnet nog snarast att likna vid en sorts supertunn och finfördelad kött&grönsaks-soppa.
Riktigt små läckage tenderar mao att sakta proppas igen, avta och slutligen upphöra, tycker jag mig ha märkt.
(Har haft liknande kranläckage, men då vid själva skrovgenomförings-hålet. Kanske stoppades de av att plasten vattenmättades via glasfibrerna och svällde, ungefär som på en träbåt?? Köttsoppe- eller svällteorin eller kanske en kombination, jag är osäker.)

Men så länge ventilen är felfri map plötsliga bristningar (t.ex. korrosions-försvagningar) så borde det nog vara riskfritt att vänta litet och se ifall läckaget inte upphör av sig självt.

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall var det en spricka i ventilhuset och då kan ju vad som helst hända.

Om det inte läckte förra året så har alltså något förändrats under vintern och då är väl frostsprängning ett bra tips. I så fall hade jag nog inte väntat.

Att det ökar när du knackar på den tycker jag låter som att den spricker upp mer.

Senast ändrad av trewq | 09 maj 2010 | 23:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt!!!

Att vänta med en ventil som läcker av okänd anledning och som dessutom läcker mer när man knackar på den är vansinningt enligt in mening. Det har sålts massor av ventiler med undermålig kvalitet genom åren och efter den här vintern har många också fryst sönder på land. Du har ju ingen aning om orsaken.
Att hoppas att ventilen skall självläka med hjälp av diverse organismer som tätar utan att veta orsaken till läckaget är rent ut sagt oansvarigt. Är materialet försvagat av korrossion kan den börja störtläcka närsomhelst.

Senast ändrad av Eilean | 10 maj 2010 | 09:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter helt klart som att du kommer att finna din båt liggande på botten inom en snar framtid, byt så fort det går!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker nog du ska byta ventilen så du slipper ligga sömnlös. Köp en expanderdyvika som passar i genomföringen och sätt den utifrån så kan du byta ventilen i lugn och ro. Tänker själv köpa några som passar i mina genomföringar för att ha i nödfall.

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken grundtyp av stängbara bottenventiler är egentligen allra bäst?

Tänker mig ventiler enligt principen roterande genomborrad kula respektive sidoinskruvad barriär, där alla materialval map korrosion/hållfasthet tänks vara ideala i bägge fallen. Är alltså enbart ute efter själva funktionsprincipen som just bottenventil.

En uppenbar svaghet tycks ju - i det senare fallet - vara fryssprängnings-risk. Trots öppnad ventil och synbarligen vältömt system, så kan tydligen vatten ändå stängas inne bakom kolven/barriären på ett sådant sätt att isexpansionen kan spräcka gängor/metall?? Alltså ett klart minus för sidobarriär-principen, ifall inte lämpliga motåtgärder lätt kan utföras !?

Kulventilen däremot har inget sådant bakre utrymme, där vatten kan ansamlas och bilda isplugg. Men säkert har den helt andra nackdelar som jag alls inte tänkt på?

Så kom gärna med synpunkter och bra argument, för materialval och pris kan ju eventuellt spela mindre roll ifall hela stäng-principen är fel ute för just vårt klimat ... !?

P.s. Skulle också akut bytt själva krandelen, om inte annat än för nattsömnens befrämjande, med tanke på dess dåligt klimatanpassade funktion(?) efter att ha läst inläggen ovan. d.s.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kulventilen har ett par fördelar - man vet att den är stängd eller öppen. Och man riskerar inte bli lurad om något fastnar i den. Men om den lämnas stängd över vintern kan vattnet inneslutet i kulan spränga huset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, lämna kulventilen öppen verkar vara ett bra tips.
Detsamma borde gälla sidobarriär-typen, utrymmet bakom kolven/barriären blir ju minimerat då. Om vattnet utvidgas ca 11% så blir ju utvidgningen i millimeter räknat mindre med en liten vattenmängd.

(Ligger dessutom barriären inte kloss an mot tätningsytan så får kanske inte ispluggen samma goda mothåll heller, för att pressa sönder den gängade tätningen runt kranvreds-axeln?)

Ni som fått era ventiler sönderfrysta, var de lämnade stängda över vintern?

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...