Gå till innehåll
fredag 10 oktober 2025
Niclas_swe

VP MD1b - körd?

Rekommendera Poster

Hon har legat på land 2 säsonger nu då jag inte varit i Sverige någon av somrarna. Har seglat med andra båten när jag varit hemma.

Sätter i båten i veckan och när jag ska starta motorn ser jag hur kylvatten sipprar ut på sidan av cylindern. Jämte startgeneratorn. Jättekul.

Jag inser ju att den är kass. Frågan är dock om man tillfälligt kan laga detta genom att svetsa cylindern eller kanske rentav kemisk metall? Som en provisorisk lösning då. Som tur är, är det ju en segelbåt så jag har varit ute hela veckan ändå men aldrig fel att kunna starta en motor när vinden viker eller det är trångt i hamninloppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte svar på din fråga, men jag har haft funderingar på att sätta in en elmotor i min fidar om eller rättare sagt när den gamla Volvo Pentan skulle ta slut. Dessvärre tog mitt fidraseglande andra vägar och i min nuvarande båt är nog alternativet elmotor inte aktuellt - det kanske hade varit perfekt !? Obestämd

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du tex. OZ-Drive motorerna eller någon Minnkota lösning?

Jag har funderar på detsamma redan innan denna gav upp. Men jag får se hur det blir. Denna skall ur i vilket fall, men vad som kommer i efter vet jag inte. Att det inte kommer att hamna någon utombordare på det är dock säkert. Jag är allergisk mot de fästena. Gillar det verkligen inte men på andra båten är det ett måste enligt klassregler.

Hur långt kom du i planeringen för att hinka i en elmotor då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stannade vid bara tanken.

Fördelen med elmotor och aktersnurra är nog att man seglar mer.

Det finns ännu en fördel med de mindre aktersnurrorna, eller rättare sagt två. Detr är de skruvar som håller fast motorn vid båten. När man är tött på skiten skruvar man bara upp dem lite lätt, ser sig omkring så ingen se och ger motorn en liten putt akteröver, hhelst på djupt vatten, så är man av med problemet Förvånad

Värre är det med en MD1;a som sitter trångt i en hhafsfidar. I och för sig inga stora problem, men det tar ändå en lite stund att plocka ur den med hjälpa kofötter och spaklyftblock i kombination med karn eller grävmaskin.

När jag skrev slutklämmen i mitt förra inlägg kom jag på att en elmotor i min nuvarande båt kanske skulle va möjligt ändå. Jag har en MD11C med hydraldrift. Hudralmotorn sitter i ett separat utrymme för om motorn och jag har ett jättemotorum. Där skulle det få plats en mängd batterier och ändå bli mycket utrymme över. Ja vi får väl se. gamla motorer kan ge upp förrän vi anar. Om det är praktiskt med en elmotor beror ju på var och hur man seglar.

Nu lyfter vi i alla fall tråde så att nån motorkunnig kan få möjlighet att läsa din fråga.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var sipprar det ut?

Om det är mellan cylindern och toppen, så kan det hjälpa att bara byta topplockspackningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej det är tyvärr inte så enkelt.

det kommer mitt på cylindern.. har dock kollat med en bilmekaniker som sa att det inte bör vara några problem att svetsa så det börjar finnas lite ljusning i tunneln. Självklart är det bästa att byta cylindern men någon säsong kommer man i varje fall klara på detta sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ge inte upp tanken på elmotor!!!

jag satte i en förra året och har verkligen inte ångrat nåt...tvärtom!!

den e tyst, liten, lätt, lättmonterad, luktfri, skakfri, underhållsfri, miljövänlig.....bättre finns inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och du har en Storfidra?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...