Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
terhimannen

Autolube delar till Yamaha

Rekommendera Poster

Hej !

Nån som vet någon bra o billig reservdelsfirma för Yamaha outboards reservdelar??

Behöver köpa ventilerna (checkvalves) till autolubesystemet, då 2 av 3 slutat fungera.

Kollade med en firma i min närhet o blev chockad vad dom kostade här (över 300 spänn/st)

Jämförde med en amerikans, o dom tog 16Dollar/st. Verkar vara minst sagt ett svettigt pålägg för att köpa dom hemma i sverige

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch ja. Fick nå pris på 332kr/st, men tycker det är saftigt nog. Samtidigt vill man ju att autoluben ska funka korrekt. oljesystemet på Yamaha är ett bra system som bara drar den mängd som behövs beroende på varvet. På Mercuryn blandades det alltid med samma mängd (direktblandning med bensinen innan den gick in i förgasaren), oavsätt körsättet. Trots det var det att föredra, då Yamahan kör med en oljeslang till varje förgasare, vilket gör att någon cylinder kan nypa, fastän man tycker att motorn drar olja. Man måste ju lita/kolla upp att alla oljeslangar via dessa checkvalves verkligen flödar olja. Detta verkar vara Yamahas akilleshäl, då många säger att man ska blanda i lite extra olja i soppatanken, annars finns risk för skuren cylinder (gammalt Yamaharykte). Folk har helt enkelt inte kollat varje säsong att ALLA slangar flödar ut olja. Men att börja dutta i olja i tanken för säkerhets skull verkar tokigt. Då kan man ju hellre ta bort Autoluben o alltid blanda rätt mängd i soppatanken. Nä,,,systemet är att föredra då den drar mindre vid lågvarv o man slipper ryket. Hoppas man får tips om nåt billigare ställe för reservdelsköp, ska väl oxå kolla upp om det går att köpa utomlands.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan tänka dej att handla i USA kan jag rekommendera Boats.net. Har handlat en hel del till mina Yamahaer av dom, låga priser, snabba leveranser och löser problemen även om det strular. Synd att Yamaha-delar ska va så dyrt i Sverige, undrar vem som tjänar pengarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset, ska kolla upp det snarast.

Priserna är verkligen snaskiga här hemma. Dom flesta skyller på dollarläget, men det är nog profiten som suger, skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppar in lite på denna tråden,när du handlar från Boats.net är det PayPal eller Visa som du betalar med? Bara funderar på vilket sätt som är bäst,om det är säkert med Visa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag handlat hos boats.net har jag hittills kört direkt med VISA men de tar även PayPal. Har även handlat av mindre Amerikanska firmor som inte har en webbshopp anpassad för internationella affärer och då har jag skickat pengar via PayPal. Tror nog PayPal är säkrare än kort egentligen men jag har aldrig blivit bestulen på pengar på mitt VISA-kort vilket faktiskt har hänt med PayPal. De löste dock saken bra och jag fick tillbaka mina pengar på ett par dagar. Det var faktiskt inte ens jag själv som upptäckte att jag blivit blåst, det var PayPal själva som undrade om den transaktionen var korrekt och det var den ju inte. Känner mej annars ganska trygg med både kort och PayPal som betalningsmedel på internet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för infon!

Ska skicka efter lite delar å testa hur det funkar,betydligt bättre priser än här hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...