JojeJoje 0 Postad 7 Maj , 2010 Hej! Det läcker från min sjövattenpump (AQ130). Det läcker från det bakre hålet (dvs. mot) motorn. Inte mycket, kanske en droppe/minut vid tomgångsvarv. Har varit och köpt nya packningar/renoveringsats (dock inte axeln). Tänkte pröva att byta packningar och om det inte fungerar gissar jag på att det är lika bra att byta hela pumpen? Hur gör jag för att byta packningar? Det finns tydligen två olika sorters pumpar. En med glidlager och en som har kullager. När jag köpte packningar trodde Marinshopen att jag hade kullager, vi får se(Murhpys lag...) Har en AQ130 D. Hur gör jag för att byta packningar. Tar bort pumpen. Demonterar locket, tar ut axeln(kan impellern vara kvar på axeln?) och sedan pilla bort de gamla packningarna och pilla i de nya packningarna? Måste ev. kullager tas bort? Jag gissar att det är bra att smörja axeln med fett, men inte packningarna mot pumpen? Bör jag smörja ev. kullager med fett? Jag har aldrig gjort detta förut och jag är mycket tacksam för alla tips och råd, gärna bilder. Det vore så skönt att få pumpen tät utan att behöva köpa en helt ny pump för dryga 2.000 kr. Hur har ni gjort? Har ni kört med ett mindre läckage eller har ni bytt packningar/tätningar? Allt det bästa /Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 8 Maj , 2010 Har du en sådan här? Pilla ur packboxen (KOLLA VILKEN VÄG DOM SITTER), pilla dit dom nya. www.maringuiden.se/forum/;thread=52100 Sök mera i forumet, finns massor av intresse. //P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JojeJoje 0 Postad 17 Maj , 2010 Tack för ditt svar och din bild. Nu har jag bytt packningar och det verkar vara tätt. Allt det bästa /Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 17 Maj , 2010 Bra att vi kan hjälpa varandra. /P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser