Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
jojosurf

Pentry i båten, hur kommer allt använd vätska ut?

Rekommendera Poster

I min IW 26 finns det inget pentry diskho. Men det finns vattenavrinningen i båten och är det där man kan göra en grenkoppling ifall man vill montera dit en riktig pentry med kran, osv.

Tacksam för hjälp.

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sätter man bara en genomföring med kran straxt ovanför vattenlinjen i närheten av pentryt.

Vad används den befintliga genomföringen till?
Finns det risk att vattnet går åt fel håll i grenkopplingen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag förstått rätt så används den befintliga till all regn och vattnet som kommer in i sittbrunnen. Har jag för mig i alla fall.

ja, vore intressant att veta om det finns risk att vattnet går åt fel håll i grenkopplingen......

någon expert där som kan......?

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tror du talar om självlänsen.

Jag har hört att det ska vara lite ajabaja att koppla ett pentry på en förgrening till självläns, men jag förväxlar det kanske med inkoppling av länspump från kölsvin, det låter rent galet.

Höjden på ditt handfat är mycket viktig, även på kryss i förhållande till havsytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att så många vill svara på den frågan. Om något går fel i installationen riskerar du både livet och båten.

Mitt tips är att du pratar med en firma som utför installationer i båtar. Om du vill hålla nere kostnaden så kanske du kan köpa allt som behövs (några tusenlappar för diskho, kran, pump, slangklämmor, slangar mm,mm) men att de utför själva installationen. Det tar inte lång tid men det är viktigt att det blir rätt. Prata även med försäkringsbolaget för att få veta vad som krävs för att din försäkring ska gälla.

Sen när väl installationen är på plats är det viktigt att genomföringarna under vattenlinjen är stängda när de inte används.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, precis det låter klokt.

Jag var på Erlandson i Sickla igår och frågade om det. Han som jobbade där visade mig klart och tydligt på ett jätte bra pedagogiskt sätt hur man gör allt det där själv. Det är inte svårt bara man gör rätt.

Kommer nog att höra med de som utför installationer för säkerhetsskull.

Jag kommer nog att göra det själv. Alltså göra ett hål i båten för pentry. Ska nog dit igen och fråga igen om samma sak igen innan jag sätter igång på allvar under hösten.

Tack ska ni ha alla som hjälpte till.

Ha en nice dag!

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...