Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Gäst Dan

Målning av Flipper 470GT

Rekommendera Poster

Gäst Dan

Jag har precis köpt min första båt, en Flipper 470GT-88. Den är i gott skick men lite solblekt i färg o lister. Skulle behöva lite tips hur man bäst fräschar upp den runt fönsterlisterna som är av stål (målning). Samt vaxning o målning av båtens skrov! Vad skall man använda för typ av färg o så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Grattis till båtköpet. Själv skulle jag tänka efter både en och tre ggr innan jag målade om en plastbåt. Försök att polera istället, finns massor av bra produkter på marknaden. Men visst, är båten riktigt sliten finns ingen annan åtgärd än ommålning. Kolla in på www.bryggan.se och beställ en katalog. Rutramen är galvad om inte jag minns fel, försök få bort lös färg och måla med tex Hammerit. Ang årsmodellen -88 så är jag ganska säker på att 470 bara tillverkades fram till -86. Tillverkningsår ser du på akterspegelns styrbord sida där XXX/83 är en båt av -83 års modell. / Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden lite. Då jag också har en plastbåt som måste målas om till våren. Blir nu lite fundersam när man läser att man detta verkar vara svårt/jobbigt. Utveckla gärna, då jag ocskå behöver tips och råd. /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Målade om min gammla båt för ett antal år tebaks, bytte även färg o det blev ganska bra, lite trixit o få en fin finish (slät yta) Svårigheten ligger i grundarbetet, alltså viktigt med et gediget grundjobb, samt att lacken rinner veldigt lett. Givetvis måste alt löst på båten monteras bort innan jobbet påbörjas. Ta det lungt så blir det bra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så svårt om du har använt en lack spruta för. Det går mycket bra att använda en bra bil lack . jag har lackat många båtar med billack och en epoxigrundfärg, det siter bra och mattas ej .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Å

Flippers rutramar är eloxerad aluminium, vill minnas att de är svarteloxerade på 470. Rör inget där, du gör bara mer skada än nytta. Vad gäller skrovet är det rubbing och en bra oplermaskin som gäller. Det skall ha gått bra långt innan det skall lackas om. Prova 3m's Perfect-It Fast cut. Otroligt bra tillsammans med en polermaskin (och jag menar en riktig maskin, inte en oscoillerande PEX från Bosch eller en skräpleksak från Turtle)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, kolla den här länken för lite inspiration/tips (?) http://www.laholm.com/mogge/bat/ . Det är inte någon 470GT men flipper iallafall. Mycket fint arbete och väl dokumenterat på denna sida. Lycka till med målningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Köp en korthårig roller tror de kallas mohair eller nåt sånt sen rollar du om båten 2 varv. Sen söker du bara på google om båtlackering så hittar du nog rätt färg. Men du ska nog slipa lite på ytan så det fäster. Sen om du har aluminiumlister och fönster ska du nog skaffa nytt fönstergummi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jocke

Kolla in på www.yachtcare.se där får du reda på det du behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...