petrof 0 Postad 7 Maj , 2010 Jag har problem med att tillta upp motorn 115 hk. så att den kommer helt ur vattnet. När jag kör med vinden in från sidan och vi är två i båten så tycker jag att den lutar en hel del mot vinden. Är dessa problem vanliga? Tacksam för svar mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 7 Maj , 2010 Grattis till båtköpet! FIn båt det där har jag förstått. Jag har själv en F115 och den kan jag tilta upp så allt utom typ 2cm av skeddan lyfter ur vattnet. Att båten lutar mot vinden får du leva med alternativt installera trimplan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ombo 0 Postad 11 Maj , 2010 Grattis, har själv ett likadant ekipage och är mycket nöjd. Något verkar vara fel med tilten då det skall gå att få den helt ur vattnet utan problem. Har du köpt nytt så be säljaren titta på det! Sidvindslutningen upplever jag också, dock sällan som ett problem som behöver åtgärdas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 11 Maj , 2010 Varför behöver du tilta upp den så den kommer helt upp över ytan? Finns ingen poäng med det. Offeranoden funkar bättre med motorn nere och eventuell smuts, åker bort när du kör. Att du inte kan tilta upp den helt och hållet kan vara för att tiltens maxläge är ställt där, alternativt (mindre troligt) har du den väldigt mkt för långt ned, eller för lång rigg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 11 Maj , 2010 Har haft både F50 och F100 i sammanlagt 10 år nu. ingen av dem har gått att tilta så att hela motorn är över vattnet. Alltid några centimeter som sticker ned. Jag har inte upplevt det som något problem iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 12 Maj , 2010 Min Mercury F115 går alldeles utmärkt att tilta upp så hela riggen är över vattenytan. Det måste ju ändå vara det bästa för motorn om det går? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 12 Maj , 2010 det beror på hur mycket motorn väger jämfört med vilken båt den sitter på. har man en liten båt med stor motor så är risken stor att den lutar lite bakåt och då kan skäddan vara i vatten när den är fullt upptiltad. känns inte som ett problem enl mig men vill du promt ha upp en över vattenytan så köp en mindre motor,större båt eller köp en powerlift så du kan hissa motorn 6 tum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 Maj , 2010 Hej Vad gäller motortilten tror jag detta är ganska normalt. Vad gäller båten tycker jag detta är desto intressantare. Vi hade en helt ny Yamarin 59 HT däremot med en 115hk yamaha 4-takt. Vi märkte tidigt att båten var oerhört ostabil i sjön för både vågor och vind. Den betedde sig som ett äggskal på vattnet och ibland när man körde så låg båten väldigt snett i vattnet när man låg och marchade. Vi hade problem med läckage i taket också och den var inne på reperationer som inte löste problemet så vi fick faktiskt köpet hävt och vi kunde enkelt konstatera att det var den sämsta båt vi haft, trots att vi spenderade flera hundratusentals kronor på den i inköp. Jag vet inte om DC och HT delar samma skrov men de verkar ju beté sig snarlikt mot våran. Om du söker på Yamarin 59 i forumet får du upp fler personer som har samma problem med lutning och instabilitet. Helt klart är att Yamarin gjort någon form av miss i skrovuppbyggnaden. Mvh Henke Senast ändrad av Rolle85 | 12 maj 2010 | 14:19 Senast ändrad av Rolle85 | 12 maj 2010 | 14:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 12 Maj , 2010 mycket skitsnack om yamarin från dig Rolle. Du måste vara riktigt missnöjd med din förra båt. Men jag håller inte med dig att de skulle gå dåligt i sjön eller vara rangliga. alla som haft en båt med kraftig V-botten och stor motor vet att är det sidsjö och vinden kommer från babord så lutar båten oavsett märke det beror på proppelerns rotation samt den vassa V-botten och sidsjön. Att den upplevs skranglig har med att göra att det är en ht båt/flytande husvagn. prova dra upp en husvagn i 35knop på vattnet och se hur den skrammlar. det blir resonans av att man sitter i båten och kör med tak över huvet. 59DC har inte dessa tendenser just för att man sitter ute och kör. De har inte samma skrov men de påminner om varandra. Jag med många anser att dessa båtar går ovanligt fint i vattnet. de grejer du påpekar är helt normala på dessa typer av båtar. Klaga på nått som är värt att klaga på annars förstör du rycktet för dessa båtar i onödan för folk som inte vet och kanske ska köpa en båt för första gången. Problemet med rutan är relevant men rästen är bara skitprat! /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 12 Maj , 2010 Du ställer två frågor vilket du säkert inser. Trimma och tilta. Oftast är det storleken på motorbrunnen som hindrar dig att tilta upp drevet helt ur vattnet. Huven tar i vid toppen. Om den inte gör detta utan du upplever ett mekaniskt stopp när du tiltar så kan det säkert justeras. Kolla med din Yamaha verkstad Självklart vill du ha upp hela motorn ur vattnet när båten ligger vid brygga Alla mindre båtar lutar mer eller mindre mot vinden när man kör i planingsfart. Det är en orsak till att man sätter dit trimplan. De snåla flyttar på någon tung passagerare istället. Du kan prova att trimma motorn i olika gångläge för att undersöka om lutningen minskar men jag betvivlar det. Cheers Niffe Senast ändrad av Niffe | 12 maj 2010 | 16:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 12 Maj , 2010 Mycket gnäll från Rolle på Yamarin 59HT i flera trådar. Har du kört andra konkurerande märken och jämfört? Både ViB samt flera andra tester visar att det är en utmärkt sjöbåt om inte den bästa i sin klass. Båtar med relativt stor motor och skarp V-botten LUTAR oavsett märke i sidvind och måste ha rejält med fart för att komma till sin rätt i hög sjö. I 59HT s fall 27-28 knop och däröver för att få rätt anfallsvinkel när det går lite sjö. De flesta av dessa båtar behöver trimplan så även 59HT. Bara lite snålt att detta inte är standard. 20,5 grader V är mycket på en knapp 6 meter båt ska man komma ihåg, och kräver att man kör på rätt sätt i vissa lägen. Många andra båtar i samma klass har 16-18 grader V och det är stor skillnad i sidvind men självklart stötigare i många lägen. Tillägg. Första årsmodellen hade ett delvis annat skrov som Yamarin inte var nöjda med och ändrade. Vet dock inte om det såldes några ex i Sverige med detta skrov. Senast ändrad av thundergod | 12 maj 2010 | 21:01 Senast ändrad av thundergod | 12 maj 2010 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 12 Maj , 2010 Yamarin 58 BR - grym båt, tar sjön mycket bra, skär vågorna. Har aldrig upplevt några problem. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 13 Maj , 2010 Hej. Grattis till ett bra båtval. Jag är helnöjd med min! Dock har jag inga problem med att tillta upp hela motorn ur vattnet, behöver inte ens tillta fullt. Har du tung last, förutom full tank och batteri, i bak kanske? Motorn ska gå att få upp helt ur vattnet om den är normalt belastad. Min lutar också en del vid vind från babord men upplever inte det som något problem. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 8 Juni , 2010 Hej, känner att jag måste rätta mig själv avs att tilta motorn: Jag kan Inte få upp hela motorn ur vattnet, en liten trekant är kvar i vattnet. Minnet är bra men kort ibland :-) Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser