Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
jj64

Laga Gelcoat

Rekommendera Poster

Jag har några skador i gelcoaten som måste fixa innan sjösättning.  Läser på burken att det måste vara minst 10 grader varmt. Men försommarvärmen vill ju inte infinna sig och jag tänkt att sjösätta nästa fredag. Men torsdag och fredag tänker tydligen temperaturen krypa över 10 grader. (enligt norska väderlekstjänsten som faktiskt brukar ha rätt)

Kan jag laga gelcoaten och sjösätta samma dag? Hur skadligt är det om jag tar det till hösten? Alla lagningar är små och över vattenlinjen. Någon som har någon åsikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du plasta och sjösätta samma dag. Det är väl mest fråga om att du får se upp så att ingen varvsgubbe eller sling kladdar på lagningen innan den har härdat. Själv har jag lagat skador i nosen på båten liggandes på bryggan. Funkar eftersom vår hamn är såpass skyddad och stilla. Lite bökigt att våtslipa är det ju dock... Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sätt en halogen bygglampa nån halv meter från lagningen. den ger värme så att det härdar snabbt. annars går det med en varmluftpistol också. Sjösätta samma dag är inga problem. bara det har härdat så är det inga problem.

Nätterna kan vara kalla så det är bästa att det härdat innan du stoppar i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...