Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025
fredrikaudi

Instrument till Ryds 2010 med Mercury Optimax 75

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har precis köp mig en Ryds 2010 med en Mercury Optimax 75 -10 som jag är riktigt nöjd med!

Redan nu så känner jag att jag skulle vilja kunna hålla koll på antalet timmar som motorn har gått, är det någon som vet hur man kan få till det för en billig peng?, är det SmarCraft SC1000 som gäller då eller finns det billigare eller enklare alternativ?

Sedan skulle jag som extra på moset vilja ha koll på batteriets status och vattentemp...

Varv, trim och knopmätare sitter det redan i.

Om det är SC1000 som gäller, någon som har ny att sälja kanske eller vet var man kan köpa för ett bra pris???

Tack på förhand för alla bra inlägg Skrattande

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! visst är det smartcraft SC1000 du ska ha! Jag bytte precis motor och i  det paketet ingick dubbla smartcraft. Det hör till saken att jag förra året köpte dubbla smartcraft (varv/speed) instrument inkl. ans.kabel. Jag köpte även paddelhjul/vattentempgivare med kabel, det passar din motor förutom kablaget som är nytt från 2008 har jag för mig. Allt är som sagt var helt nytt. Jag ska sälja det det kostade runt 14000 ja tror bara instrumenten kostade 10000kr, är du intresserad så skriv in din mailadress i ett inlägg, jag kommer annars sätta ut dem på Blocket imorgon. //Havstulpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skall du veta hur många timmar den gått? Det kan du läsa ut med serviceinstrument när du servar på verkstad.

Man gör ju ändå service varje år, tändstift/filter kanske man byter vart annat år. Jag kan inte komma på vad man behöver timmarna till.

Batteristatus och vattentemp kan du billigast få med ett ekolod (om man inte räknar in voltmeter och badtermometer Tungan) . Köper du ett lite mer avancerat så kan du nog få med en timräknare, det har jag i min GPS iaf men det visar ju hur mycket GPSen varit igång å det kan ju vara på utan att motorn går iofs. Men det ger ju en ungefärlig siffra iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...