Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
resmadde

Kvalité på 70 tals plasten i båtarna?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi tittar på Albin vega båtar och min bror menar att det är bättre att köpa en båt tillverkad mot mitten/slutet av 70 talet eftersom plasten blev allt bättre på båtarna.(jämfört med att köpa en gjord på 60-talet eller tidigt 70-tal) Är det någon som vet om det stämmer?

Samma med motorer, bättre att försöka hitta en båt med nyare motor eftersom dieslarna från 70-talet var saltvattenskylda från början. Dom kan hålla i tio år men också gå sönder när som helst.

Är det någon som har något tips om vad man ska kolla på när det gäller just Albin vega för övrigt är jag mycket tacksam.

Med vänlig hälsning

Madeleine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan så var tillverkarna mindre erfarna och gjorde därmed kraftigare konstruktioner på tidigt 70-tal. Likaså var det ovanligare med Sandwichlaminat i skrovet, där det trängde in vatten och skapade tråkigheter.

Vad gäller motorerna har jag mindre koll, men det som tillverkades förr var ju mer robust än idag. Tror dock att de motorerna som inte håller är utbytta idag..

Det vore kanske bra om någon konfirmerade eller dementerade dessa påståenden, men jag tror inte att plastutvecklingen på 70-talet var speciellt revolutionerande så att det i sig är ett argument för vilken båt du ska köpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan väl säga att på 70-talet förfinades materialkännedomen och produktionsmetoderna. Man kunde dimensionera materialet bättre. Men samtidigt blev råvarorna mycket dyrare i och med oljekrisen så den vanliga överdimensioneringen från 60-talets båtar upphörde. Men generellt kan man nog säga att även många av 70-talsbåtarna är lite klumpigt, överstarkt byggda. Det var mer in på 80-talet man började jaga vikt och göra konstruktioner som inte alltid visade sig hålla måttet.

Att själva materialet, polyesterplasten och glasfibern skulle vara bättre på 70-talet stämmer knappast. Glöm inte att glasfiberarmerad plast inte var något nytt på 60-talet heller. Däremot hade man inte riktigt koll på miljön när båtarna byggdes och osmos (böldpest) är något som drabbar många båtar från den här tiden. Hur det är med Vega vet jag inte.

Angående motorer så skulle jag nog säga att motorer, med få undantag som är runt 30 år kan anses gå på lånad övertid oavsett  de är sjö- eller färskvattenkylda. Kalkylera för ett byte! Lätta, relativt högvarviga smådieslar har knappast en livslängd långt över 20 år så även en båt med motor från 80-talet bör man vara uppmärksam på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

väldigt få vegor som har Bölpest ( osmos ) kollar du båtbotten vid köp och den är slät och fin utan kratrar.   så kan du räkna med att båten ej kommer att få böldpest. den har ju redan klarat 35 år cirka.  och vad gäller motorer  så finns det mycket delar att köpa på begnat marknaden  md6/7  och nya delar till O21/22   så att hålla liv i en gammal motor är ej några problem

mvh Björn

http://www.vegaklubben.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...