Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
MarinoV21

Långfärd eller ej: Sthlm - Göta Kanal tur o retur

Rekommendera Poster

Vi planerar att åka från Sthlm ner till Göta kanal, kanske inte hela kanalen, beror på hur lång tid som det tar att ta sig ner. Jag undrar om det finns tips vilken väg som är bäst att ta sig till Söderköping. Är det bäst att åka via Mälaren och Södertälje kanal? Undrar även över tips kring naturhamnar där man kan övernatta längs vägen.

Tacksam för alla tips som man kan få!! Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja att köra genom södra skärgården och t ex ta en natt på Utö eller Nåttarö, istället för att åka via Södertälje. Tycker vägen genom Mälaren är trist.

Beroende på vad ni har för båt så kan en idé vara att traila båten från Vänern eller Vättern till Örebro (Hjälmaren) och sen hem via Hjälmare kanal och Mälaren. http://www.sverigeskanaler.se/rundturer/stora-kanalturen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske blir lite meckigt att hitta nån som kan traila båten (Bosjö 25). Har försökt göra två reserutter en via Mälaren och den andra via södra skärgården, men verkar va svårt att hitta naturhamnar, har letat på nätet men  känns som de flesta håller dem för sig självRynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju hur mycket naturhamnar som helst! Det finns dessutom två böcker fulla med fina naturhamnar. En behandlar sträckan Arhoma-Landsort (vilken den ochså heter). Den andra sträckan söder därom. Lars Hessler har varit en av medförfattarna. Böckerna kan rekomenderas. Att det inte dinns så mycket om naturhamnar på nätet beror nog på att kommunder som lägger ut turistinfo vill att man ska komma med sina pengar till en gästhamn istället.

Senast ändrad av ciaraud | 07 maj 2010 | 06:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är inte alls så svårt att hitta hamnar och naturhamnar på vägen. Åtminstone för oss som bor på andra sidan Sverige är Stockholm ett vitt begrepp. Jag hade en båt i Stockholm under några år. Ja, jag hade den på Svinninge Marina, Åkersberga, men för mig är det Stockholm.

Du skriver inte varifrån du skall gå. Är det från Vashamnen eller Furusund?

Jag har ju seglat mycket (egentligen alldeles för lite) under de senaste 45 åren. Seglar helst på okända vatten och brukar aldrig bekymmra mig för var jag skall ta natthamn. Det har alltid löst sig. På en så kuststräcka som mellan Stockholm och Mem finns det hur många hamnar och naturhamnar som helst.

Om man vill ha lite hjälp i planeringen, så är ju naturligtvis sjökortet en vktig källa. Det går ofta att se tänkabara hamnalternativ bara genom att titta på sjökortet. Jag brukar alltid köpa guideböcker över de områdena jag segla. Den för tillfället mest tillgängliga (rätta mig om jag har fel) är boken Arholma - Landsort. http://www.bokia.se/bok/9789189564411/arholma-landsort-med-gotland-lars-granath-lars-hassler/ och eftersom du skall till Mem även den andra bopken i serien Landsort - Skanör. http://www.bokia.se/bok/9789189564688/landsort-skanor-lars-granath-catharina-soderbergh-jesper-sannel-joakim-lannek/

Fick på den sidan jag länkar till se att det nya upplagan även innefattar Göta Kanal och Vättern. Helt perfekt för dig. Böckerna är en god hjälp för vinterns planering och har under båtsäsongen sin givna plats ombord.

Första färden med den båt jag hade köpt på Svininge gick till Waxholm för att inhandla någon detalj. Waxholm blev första gästhamnen. Sedan till Nacka strand och kryssarklubbens kansli för att registera båten och inhandla den nyutkomman hamn och farledsbeskrivningen. Den var egentligen ganska kass och dessutom har det påståtts att en hel del material var direkt stulet från Lars Granat och hans bok Arholma - Landsort. Därefter vidare genom Skuresundet och Baggenstäcket. Första naturhamnen blev Tvättfatet på Ängö (Terrafobica - blev det rätt nu, eller skulle jag ha skrivit handfatet?) Nästa gång jag passerade la jag mig i Napoleonviken på västra sidan av ön. Sen har jag legat på Dalarö, Dalarö skans, Ornö, Kymmendö, Utö, Älvsnabben. Nynäshamn är väl nästan given på en sån här färd. Bunkra vatten och kanske olja. Fylla upp föråden med förnödenheter för färden söderut.

Hamnen på Öja/Landsort har alltid varit en naturlig plats på vägen söderut för mig. Om man nu ite tar vägen om upplevelsen Dragets kanal. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=343626

Sen finns det hur mycket hamnar och naturhamnar på söderut till Mem.

Jag har aldrig tyckt det är så roligt att gå samman väg. Så att gå ut ena vägen  och hem andra tex via Södertälje och Mälaren är ju nått som tilltalar mig. Å andra sidan behöver man ju inte välja exakt samma sträcka att gå och inte lägga till i samma hamnar på vägen.

På en sån här färd är väl inte närområdet det intesanta, Det kan man ju alltid komma till nä som helst, utan det gäller de första dagarna att komma så långt som möjligt, de första dagarna. Tide är alltid allt för kort.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte Mälaren tycker jag . Tar längre tid och slussar är knappast en bristvara på den här resan, eller hur. Förra året gick via kanalen till västkusten. Lämnade Sthlm (Djurgården) och och tog första natthamn i Grytholmsviken på Muskö. Nästa blev på svaj bakom Espskär. Och tredje dagens kväll var vi i Mem. Men då hade vi bra vind hela vägen och stod på.

Glöm inte fenderplankan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

När vi gick från Trosa till Vänern i fjol stannade vi till bl a vid Idklubben utanför Nyköping. Vi hittade denna trevliga naturhamn tack vare boken Landsort-Skanör som nämnts tidigare i tråden.

Hoppas att ni hinner till Vänern. Där finns mycket att upptäcka och där finns en underbar skärgård också. Skillnaden med skärgården där är att det dels är i sötvatten och att det inte är så bebyggt på öarna. Där finns det många fina naturhamnar. Som hjälp för att hitta naturhamnar där kan man köpa Svenska kryssarklubbens naturhamnsguide för Vänern. Jag kommer inte ihåg den exakta titeln, men om du går in på deras hemsida kan du säkert hitta den och beställa den. Annars går den säkert att köpa i någon affär för båttillbehör när ni närmar er Vänern.

Hoppas att ni får en fin resa. Vi tyckte själva att vi fick en väldigt fin upplevelse när vi gick ungefär den sträckan ni ska gå.

Lycka till!

post-12762-1394236364,5233_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...