Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Funkis

Modern övre axeltätning, läcker inte?

Rekommendera Poster


Hej alla som har erfarenhet av axeltätningar, dvs moderna sådana?

Håller på att uppgradera min segelbåt, ny propeller, rent i kölsvinet, nya pumpar... ni vet?
Tänkte då byta ut övre axellagret / tätningen.

Söker på nätet efter sådana som ska vara TÄTA... om det nu funkar? HIttar tex dessa:

www.aquamer.se/s/t4.html
www.centerline.se/Axelsystem/taetningar   ( men här fanns bara en PDF fil man kan gå till )

Vitsen med dessa sägs vara att de tätar fullständigt och utan att det ska droppa vatten?
För vattendropp kan jag vara trött på, plus en risk med fett att man överdoserar och förstör tätningen?

Någon som har testat sådan här en modern tätning?

Tacksam för alla erfarenheter och tips till min segelbåt med 35 mm axel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den s.k. moderna tätningen du referar till är ju av en typ som funnits länge på marknaden. En del tätar med fjäderbelastade (gummibälgen fjädrar) keramikplattor, en del med grafit. Och de verkar fungera bra.
De flesta (alla?) kräver att de luftas vid sjösättning, antingen genom att det finns en luftningsslang permanent ansluten som sköter detta automatiskt eller genom att man manuellt petar isär tätningsbrickora ett ögonblick så att vatten kommer ut. Annars blir tätningen överhettad och skär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betvivlar inte alls att det är ett bra stävlager, men materialvalet förvånar lite.

Grafit brukar det annars varnas för ihop med t.ex. rostfritt stål under vatten. Detta eftersom stålet (-0,3V aktivt) blir offeranod till grafiten ( 0,5V). Hur undviks korrosion egentligen, extra zinkkanoder?
Är det grafitfett eller fast grafit i tätningen?

Spänningskedjan med varningstext (längst ner på sajten): http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

Grafitformer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Grafit

Nån som vet, eller har nån god gissning?

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett antal axeltätningar med blandad erfarenhet och den jag har nu är den bästa. Det är en Volvo-Penta sk Blackjack. Den är enkel utan massa smörjkoppar eller olja, men den kräver vattenkylning. Vi har haft den i 10 säsonger och under mer än 1000 motortimmar och den läcker inte en droppe. Enligt manualen skall den bytas var 5:e år (tror jag det står), men så länge den är tät får den hänga med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett oljesmort lager till min Shipman 28 med Yanmar YSB 8 och rak propeller axel sedan båten byggdes 1979. Förrförra sommaren började det läcka olja så jag bytte hela lagret. Kostade en dryg tusenlapp och var ett mycket enkelt jobb när båten stod på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...