Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Rolle6767

Läckande kapell på ny båt

Rekommendera Poster

Besviken på nyinköpt Yamarin 64DC!

Köpte denna i stort sett suveräna båt i juli 2009 av Yamaha Center i Göteborg. Merparten är riktigt bra - utom kapellet som är riktigt uselt!! På flera ställen droppar det kontinuerligt in vatten vid regn; bl.a. på kartbordet styrbord & babord, på platsen där det tänkt att radio ska placeras, på fasta dynsatser etc. Yamaha Center har lite blandad reaktion på mitt problem: dels genom att hävda att det vid deras tester inte läckt in, dels genom att hävda att det är normalt att kapell tar en viss mängd vatten. Själv är jag besviken och rådvill. Mina frågor är:
- Bör man räkna med att ett nytt kapell (även efter att ha blivit inblött & svällt upp) kommer att släppa igenom regndroppar genom dragkedjor, sömmar och genomföringar?
- Har någon annan upplevt liknande problem, antingen med Yamarin eller annat märke?

Mycket tacksam för alla råd, tips och synpunkter.

// Rolle

PS: Vill påpeka att Yamaha Center rent generellt varit vänliga och hjälpsamma, men att de INTE vill eller kan åtgärda kapellet. Detta trots noggrann fotodokumentation på läckaget från min sida.

post-10014355-1394236338,1699_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det framgår inte om båten var ny eller begagnad när du köpte den?

Om den var ny så är det ju solklart att de ska stå för kostnaden för att se till så att ditt kapell inte läcker. Om båten är begagnad.........osis, bara att bita i det sura äpplet, om det nu inte ingick någon form av garanti ändå?

Själv har jag ett gammalt kapell. Läcker inte in en droppe!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har jag bara negativt att säga om Yamahacenter. Vi köpte en Yamarin 56SC av dem för 3 år sedan och den har fått spendera vintrarna hos dem för garatireparationer sedan dess.

Våra problem var, i korta drag.

* Läckande kapell
* Dåligt monterade kapellhakar som ramlade av eller som inte gick att använda då de satt snett
* Bågen runt rutan rostade pga att en kapellruta låg emot den, och det kom in vatten mellan som tillslut orsakade rost
* Spindelsprickor i gelcoaten
* Dåligt utför elinstallation, instrument slutade fungera pga dåligt gjora skarvar. Kablar ej fastsatta eller uppklammrade
* Läckage av regnvatten in i dubbelskrovet 

Det var först när vi hotade med reklamation (skickad som rekomenderat brev) som våra garantianspråk togs på mer allvar. Detta var vinter nr 2 när vi märkte att de reparationer som utförts endast var ren kosmetika. Problemen är nu åtgärdade, men det har tagit massvis med tid och ork.

Idag ångrar jag att vi inte gick vidare med reklamationsanspråken, vi är så besvikna på hanteringen så att båten inte upplevs som lika härlig längre... Det är synd, för Yamarin är bra båtar - men montering av extratillbehör faller på återförsäljaren som i detta fallet inte var kompetent nog för att utföra arbetet.

Mitt tips är att tjata, åk dit och tala med dem, gå högre upp i organisationen och i värsta fall, reklamera kapellet och be dem återställa båten i skicket den var innan kapellet monterades. Det kommer att bli en dyr historia för dem och kommer att resultera i att dina problem förhoppningsvis blir lösta - men vem vet...

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.fairshopping.se brukar bita på trilskande företag, klart som fan att ett kapell som är ett år gammalt ska hålla tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att ett kapell ska vara tätt när det är i stort sett nytt. Det är ju många år sedan man kunde få täta tältdukar så man slipper sin barndoms erfarenheter med läckande tält. Samma sak med kapell.

Mitt lilla kapell på min Yamarin 490 är monterat av Yamahacenter i Haninge/Nynäshamn och det har aldrig läckt och monteringen var perfekt gjord.

Förstår inte riktigt vad din säljare menar med att han inte KAN??? Klart han kan! Ett snack med konsumentvägledaren kan ju aldrig skada och om man sedan pratar med båtklubben på orten och sedan med återförsäljaren igen tror jag han mjuknar.

Stå på dig! Det är ju en fantastiskt fin båt du har köpt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft samma fel på en några år äldre 64:a.

Min var också köpt på Yamaha center i Göteborg vilket i sig inte spelar någon roll eftersom det måste vara någon form av fabrikationsfel på denna modell. När jag gjorde i ordning båten på hösten och den stod lite framlutad på båtkärran fick jag in STORA mängder vatten i båten. Man såg också hur det rann vatten i båten under sommaren när det regnade ute.

Precis som du beskriver gjorde dom inget åt saken. Man testade med vattenspruta och konstaterade att det inte regnade in......... Trots att jag hade bildbevis på motsatsen. Tyvärr hade jag många fel på eftermonterad utrustning som jag köpt av dom. Bla blev jag strandsatt på en ö pga felmonterat extrabatteri.

Jag orkade inte tjata med dom, så när jag bytte till en 76:a blev det Skene Järn och vilken skillnad på service!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 64:a från 2008 och har liknande problem. Har konstaterat att det läker in under rutramarna där de ligger an mot skrovet. Jag trodde också det var kapellet först men det är tätt. Vattnet som kommer in rinner givetvis runt och det ser ut som att det läkt både här och där. Någon som har tips på åtgärd? Kan spricktätare vara ett alternativ? I mitt fall så är listerna mot skrovet otäta på flera ställen. Det känns surt med såna här problem på en nästan ny båt. Hade en mindre Yamarin med akterkapell tidigare och den var kruttorr ialla väder.

//Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spricktätare är ett bra alternativ på en äldre båt, men en såpass ny skall åtgärdas av säljaren!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur att jag inte skaffade en Yamarin, trodde det var ett kvalitetsmärke? Om man ser på priserna så skulle man ju tro det iaf..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nog väldigt många båtar av väldigt många olika fabrikat som tar in regnvatten om de står framlutade. Båtar ska ställas med fören högre, räcker inte stödhjulet på båtkärran så får man ta en lämplig träkloss eller likande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...