Snake56 0 Postad 6 Maj , 2010 Behöver komma i kontakt med en ägare av rubricerade båttyp. Den tunga snön har böjt kapellbågarna av aluminium på flera håll. Har köpt in nya raka rör som ska bockas, men är osäker på hur. Vore mycket tacksam om någon med intakta bågar kunde kontakta mig via mail. Mvh Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snake56 0 Postad 6 Maj , 2010 Flyttar upp inlägget då jag är mkt angelägen. Kanske någon som känner någon med en Fjord Attache Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 6 Maj , 2010 Sök bland medlemmars båtar, borde finnas någon där. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snake56 0 Postad 6 Maj , 2010 Tack Roger Är helt ny på forumet och har därför inte hittat alla dess fördelar. Hittade en Attacheägare och har mailat honom. Hoppas på snabb respons. Mvh Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 6 Maj , 2010 Hej, det bästa du kan göra är att du gör en trämall som du sätter på en träskiva, räkna ut var bocken ska vara spänn fast röret på skivan o bocka mot mallen. Gör bara inte bockarna för snäva då kommer dom att skava sönder kapellet.Tyvär så är det svårt att bocka exakt som dom gamla bågarna så risken är att kapellet inte sitter lika bra som förut.Det spelar nog ingen större roll om du kommer i kontakt med någon med likadan båt, dom flesta har gjort nya kapell o nya bågar på en så pass gammal båt så dom är oftast olika ändå. Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 6 Maj , 2010 Prova detta. http://www.fjordclub.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snake56 0 Postad 7 Maj , 2010 Repen_1 Om jag hade haft ett helt kapell, så hade jag själv kunnat räkna ut var bockningarna ska sitta. Dessvärre förstörde snön kapellet fullständigt. Kapellet var säckigt redan innan tack vare ålder och stor andel bomull. Skickade kapellet till en god vän som är kapellmakare, men han ville inte göra en kopia av det gamla utan malla om för ett nytt. För det arbetet måste han ha korrekta bågar. Moment 22. Ställningen består av 2 u-bågar, varav den ena är kortare och fäst i den större. Om dessa hade varit raka, sett från sidan, så hade det inte varit något problem. Men den stora bågen är även bockad i nedre delen sett från sidan och olika mycket på de 2 sidorna. Är de här senare bockningarna orginal (den mindre böjda i så fall) eller är de ett resultat av snön? Det är frågan. Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snake56 0 Postad 7 Maj , 2010 Nimbus10 Tyvärr är Fjordklubbens forum stendött. Jag är medlem i klubben och har skrivit ett inlägg till en annan Attacheägare, men ingen respons. Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 7 Maj , 2010 Tjena Varför inte ta chansen att även malla om om bågarna när ni mallar det nya kapellet. Då har du ju chansen att få det precis som du vill. Själva gjorde vi så att kapellmakarna fixade till nya bågar ihop med kapellet, blev kanon. Passade även på att montera slädar för fästena. Lycka Till Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snake56 0 Postad 7 Maj , 2010 Tjena Mikael Ska ringa kapellmakaren och fråga om ditt förslag passar honom. Tack! Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snake56 0 Postad 9 Maj , 2010 Maringuiden är ett mycket bra verktyg för att få hjälp med problem som uppstår, men hur gör man när en entusiast inte känner för att ge en hjälpande hand. Tänker på BroderTuck som äger en Attache, men vägrar att svara på mail. Synd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser