Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Wall-E

Hur många lager med bottenfärg målar ni?

Rekommendera Poster

Jag har i kväll målat botten på min DC 1 gång med International cruiser.

På burken står det att man skall måla 2-3-lager, hur många lager målar ni andra?

Båten skall ligga på västkusten.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Två lager, och ett tredje där det slits mest, stäv, köl, roder, vattenlinjen. Min båt är 26 fot och jag klarar mig på 2,5 liter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då ligger jag i lä. Jag målar bara ett lager varje år, brukar använda hempel bottenfärg. Är ju så vansinnigt tråkigt att måla botten och färgerna är ju kass!

Fast min båt ligger ju på ostkusten. Kanske räcker med 1 lager här?

Senast ändrad av batrookie | 06 maj 2010 | 09:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 lager i år med Biltemas bottenfärg, får se hur det går. Ligger i Stockholms skärgård och har de senaste åren bedrivit snäckoddling på ett mycket framgångsrikt sätt..... Dyr och dålig bottenfärg och går nu över till ngt mindre dyr och sämre kan det inte gärna bli! 

Råkade på en kille från International som konstaterade att de nya färgerna innehåller ungefär hälften så mkt av beväxningsförhindrande ämnen (koppar, tenn etc) så nu behöver man lägga på dubbelt så mycket för att få samma effekt som förr!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger i Östersjön och målar inte alls. Tvättar botten istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Du kan ju inte få en starkare koncentration av aktiva substanser bara för att du lägger på mer färg?  Att använda båten kontinuerligt är effektivare än halvbra färger, speciellt när havstulpanerna går till stadiet där de sätter sig på slät båtbotten. Men man kan följa denna utvecklingen på denna sidan.

www.ab.lst.se/templates/Proj_Page_____8025.asp

Edit: länken fungerar inte så sök på havstulpanprojektet istället.

Senast ändrad av Matrix | 06 maj 2010 | 11:13

Senast ändrad av Matrix | 06 maj 2010 | 11:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 lager riktig bottenfärg -bättrar på där det skavts av och runt vattenlinjen varje år-

Inget som växer på den.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var faktiskt International gubben som föreslog 2 lager inte min egen ide, fast med självpolerande mjuka färger är det kanske inte så konstigt inte bara ytan som spelar roll utan även tjockleken på skikten man lägger på.

Ska helt klart hålla koll på snäckornas utbredning, tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Jag kör ett lager med Hempel Basic (Västkusten) sedan ett par år och det blir i princip inte några tulpaner alls under säsongen (förutom på drevet som är hopplöst att hålla fritt oavsett vilka Prop-o-drev man testar...). Nu använder vi båten i princip varje helg mellan sjösättning och upptagning plus fyra veckor på semester i juli så det ligger nog mycket i vad som skrevs ovan vad gäller att båten inte skall ligga still....!

Mvh

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett lager (på västkusten) och ett litet dopp då och då för att kyla av mig samtidigt som jag borstar botten (hård färg).

Därefter sitter en stänkare bra (gärna en single malt!)

Hlsn Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. dreven, trä på en svart sopsäck över drevet när du inte använder båten på ett tag, då trivs inte havstulpanerna, kolsvart är inget dom gillar under längre tid, testa detta när dom frodas som mest. Har inte själv testat pga utombordare men säker källa gör gällande att....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...