Tellars 0 Postad 5 Maj , 2010 Jag har ett problem jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Har en amerikansk båt med ett 110v elverk. Jag undrar hur jag lättast och på ett säkert sätt får elverket att ge 220v. Jag vill dock kunna dela på det då ac och kylen går på 110v. Är det möjligt att ha en omformare någonstans mellan elverket och stickkontakterna och i så fall hur och var köper jag den? Tacksam för svar! Vänligen Andreas Nilsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 6 Maj , 2010 Finns en gammal länk: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=169164 Kanske lite väl mycket kukmätning i den, bör finnas något matnyttigt. Den enklaste och billigaste lösningen är en stor transformator, eller flera små, som omvandlar från 110V till 220V. Tufvassons säljer prisvärda lösningar. Finns även hos Elfa, men de brukar vara dyrare. Storlek på transformator efter ditt effektbehov. Lösningen som ger minst förluster är att använda en omvandlare (converter) men de är rätt dyra, speciellt med högre effekter och hur fin sinus de genererar. Förbrukare som för vattenkokare spelar inte sinusspänningen någon roll, men för TV-apparater och radio stor roll. Då kanske det blir billigare att byta ut elverket. Kjell&C har en 100W sk rese-konverterare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 6 Maj , 2010 Flera av elverken som sitter i någorlunda nyare us båt går att ställa om mellan 110-220 V. Tipset e att köra kylen på 12 volt enbart( för den e vel AC/DC) Sedan kolla om inte AC kan kopplas om till 220 V, om inte så koppla in trafo enbart till ACn. EDIT: För att unvika missförstånd, SÅ måste du även byta el panelen på 110/220 volts sidan så det funkar ihop, tror du endå uppfatade det:) Senast ändrad av BerraS | 06 maj 2010 | 21:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel-Graf 0 Postad 18 Maj , 2010 Hej Andreas! Hur gammal är båten??? Om du absolut vill ha 230V i båten så måste du byta all 110V utrustning och även manöverpanelen samt kontakter. Vill du t.ex. behålla AC sätter du in en mindre 110V 1.0 kva trafo ell. större beroende på vad AC drar. Du kan även köra AC och kylen direkt från elverket ( 230V ) men då bör du sätta in en separat manöver för 110 volt med automatsäkringar för AC och kylen. Möjligt att du kan använda bef. manöver säkringar. Dum fråga!!! Är du säker på att kylen går på 110 volt??? Kablarna är över dimensionerade för 230 volt så dem är inga problem med. Lycka till… // Michel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser