Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
jojosurf

Enkla billiga kylbox = drar mer ström?

Rekommendera Poster

Håller på att söka efter en tillfällig billig och enkel kylbox men drar de verkligen så mycket ström?

Hos Jula så drar de 5,5 A. menar de 5,5 A per timma?

http://www.jula.se/kylbox-24-liter-129586

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147427258

http://www.biltema.se/Fritid/Friluftsliv/Termos-och-Kylbox/Kylbox-21-l-12230-V/

Om det är verkligen så att de drar sjukt mycket ström så får jag väl köpa en riktig kylskåp som den här som bara drar 0,7 A. håller ungefär 3 dygn med en 75 A batteri.

Ja, min fråga är om de enkla billiga kylboxar som finns hos Jula, Clas O, Biltema drar mycket mer ström än de riktiga dyra kylboxar?

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det, vill du ha en effektiv kylbox som verkligen kyler och har låg strömförbukning måste du ha en box med kompressor och dom kostar en hel del men dom fungerar bra. Dom billiga har ett annat sätt att kyla ner boxen på som inte all är lika effektivt så den måste gå nästan hela tiden och har då så hög förbrukning som du skrivit.

Enligt batterileverantörerna så ska man inte ta ut mer än ca 40% av batteriets kapacitet innan man laddar igen, det ger ca 30-35 ah att köra boxen på alltså drygt 1-1,5 dygn på ett 75ah batteri.

Hälsningar Henrik

Senast ändrad av henriknil | 05 maj 2010 | 22:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast och billigast är att skaffa en vanlig kylväska, frysa 2-4st 1,5liters PET flaskor fulla med vatten. samt frysa ned så mycket av maten som möjligt (korv köttbullar m.m.)
Detta klarar du dig med i 3-4 dagar.
Om du köper en jula box så kan du ju ösa på med kyla när du har tillgång till ström!
Denna lösning fungerade bra i vår förra båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat några av de billiga, de blir inte speciellt kalla. Samt äter ström...

Nä, det blev en riktig med kompressor....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en liknande billig box på harald nyborg för ett par år sedan.

Den fungerar bra när man ska ut på en dagstripp, då brukar jag toppfylla den dagen före och ställa den i garaget kopplad till en transformator och timer som slår på 3-4 timmar före avgång.

Då är det nästan fruset i boxen, för varje burk jag tar ur under dagen så fyller jag på med en ny ljummen och det fungerar fint men den drar drygt 4A som sagt och isoleringen är så dålig att den måste vara på hela tiden för att inte bli varm..

Kan man plocka ur 35Ah ur ett batteri och har en förbrukare på 5A så går det ju bara att köra 7timmar!

Senast ändrad av akterspegel | 06 maj 2010 | 07:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej,

Eftersom jag ska segla ca 2-3 dagar så får jag satsa på en riktig kylbox redan från början som jag kan ha längre fram också. Då får jag ta och mäta segelbåten så jag köper rätt storlek av kylbox från början.

Tack för alla råd!

Mvh /J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan fråga, vet ni vilken kylbox som rekommenderas som ni är nöjd med?. märke? det jag tänkte på är Isotherm kylbox 32 liter.  eller eventuellt en Isotherm Cruise 36 som kan monteras i. men kanske tar för mycket plats för jag har ju en 26 fot båt. IW 26 (Lill-Scampi)

post-10014068-1394236338,0751_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag skulle nog ta o satsa lite x-tra och sätta in en box/kylskåp med AIS som också lagrar kylan. Kyler allt det kan när motorn är i gång, för att sedan spara åp strömmen. Fungerade suveränt på min förra båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Eftersom J ska segla så kanske han inte kör motorn så mycket och alternativet är ju att köpa ett batteri till istället, kanske det blir billigare, ett batteri till lagrar också mer kyla.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Innan vi bytte båt brukade vi frysa 3 st 2l juiceförpackningar med vatten eller juice till en vanlig hård kylväska/box. De var delvis fusna i minst 3 dygn, sedan hade man innehållet som dryck/färskvatten. Om man är planerande vid öppnande mm så funkade detta bra sedan kunde man handla djupfrysta varor som tillägg och fylla på med. Skall man ha en elektrisk är det en dyr som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det stämmer som Henrik säger att jag ska segla och använda motorn så lite som möjligt (utombordare) men tack för tips i alla fall. jag kanske en dag ändrar till motorbåt eller något.

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju vettigt att ändra till motorbåt för att man inte kan kyla sina matvaror, har du läst tipsen du hat fått?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter ha läst lite där och där så kan man visst kyla matvaror bara man har tillräckligt med solceller och ett par batteri eller fler så klarar kylen hyfsat i några dagar. emellan får man ladda vid hamnar.

Kan gissa att det är bekvämare med motorbåt men det är segling som gäller för mig just nu.

Rätta till om jag har fel - jag är nybörjare när det gäller segling.

/Joel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompis, det handlade inte om att rätta dig utan jag tyckte det lät som du skulle ge upp din dröm att segla för att det är lite bökigare att kyla matvaror på en segelbåt. Hoppas du får en skön sommar, börja med tipset du fick om frysta petflaskor, funkar kanonbra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en stor batteribank på över 500 ah, en solcell på 50 w, kör ganska mycket med motor och har en energisnål kompressorbox.  Likförbaskat kör jag enligt jimsans recept ovan.  Vid långturer så fryses allt som går att frysa, kött, mjölk m.m.  Kylboxens kompressor går inte en endaste gång den första veckan.  Med den vetskapen kommer jag inte att byta ut kompressorn den dagen den ger upp.  Is och kylbox kan man göra mycket med, el luftkonditionering t.ex. Det roade jag mig med i fjol.  Två datorfläktar, en i vardera hörnet av locket till kylväskan i hårdplast.  Vände på propellern på den ena fläkten så att en blåser in och en blåser ut luft.  Så fyller jag kylväskan med frysta vattenfyllda petflaskor, funkar en hel smällhet sommardag i ruffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvärtom, jag tycker det här är spännande, hur lösa allt det där med kylen och andra saker.

Tack ska du ha! hoppas detsamma till dig. ses där ute på vattnet! :-)

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satsa på dyra varianten eller
ett billigt extra batteri 700kr solcell 2000kr. Från en 50W solcell får du ut ca 3A när solen skiner.

På min 32-fots segelbåt med bra laddande inombordare klarar jag för och eftersäsong utan landström med kylskåpet ständigt på. Har 150Ah batterier och en 50W-solcell med bästa regulatorn. Under semestern måste jag ladda med landström eller med motorgång efter ca 3 dagar om det är riktigt varmt och dator o tv används. Mitt kompressorkylskåp drar i snitt ca 20Ah per dygn, vilket är lite mer än vad solcellen lämnar vid soligt väder (om den inte skuggas för mycket).

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...