Pentax 724 Postad 5 Maj , 2010 Har sett att många skriver att man luftar vid spridarna. Då är man på högtrycksidan av insprutningspumpen, dieseln som kommer ut där är under högt tryck, och absolut inget att leka med. Får ni fram luftfri diesel till insprutningspumpens lågtryckssida så startar motorn. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 5 Maj , 2010 Det är väl att man lossar anslutnigarna till spridarna och kör ett tag på starmotorn tills att det kommer fram diesel där, sen kan man dra åt och starta motorn. Då är ju inte diseln under högt tryck när man kör på starten och anslutningarna vid spridarna är lösa. Det är för att få ur luften och få fram bränsle genom spridarrören tii spridarna, om det är en luftpelar i röret är det inte säkert att trycket räcker för att spridarna skall öppna och därmed för du inte fram bränsle heller. Har du inte gjort nånting på högtrycksidan så ska du inte behöva lufta där, men har du haft lös spridarrören så måsta du lufta vid spridarna, annars är det som du säger insprutningspumpen är självluftande ( agad40) Henrik Senast ändrad av henriknil | 05 maj 2010 | 22:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Maj , 2010 Vad jag vänder mig mot är att det verkar som man i de flesta fall har det som system att lufta vid spridarna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 6 Maj , 2010 Att det skulle räcka att få luftfri diesel till lågtryckssidan kanske gäller på vissa motorer, men lång ifrån alla. Det går inte vara så generell. Har jag rotat i högtryckssidan måste jag lossa spridarrören vid spridarna och köra tills det kommer bränsle. Och dessförinnan luftat pumpen ordentligt. Annars går den inte igång. Däremot räcker det att lossa några varv så att dieseln trycks fram ur gängorna, jag behöver inte skjuta en stråle över nejden. Motorn är en Perkins 4.236. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 6 Maj , 2010 Hur ska man göra för att få ut luften då? Med spridare som är i gott skick öppnar de ju inte så länge luftpelaren i rören trycks ihop. Man får då hoppas att insprutningspumpen är i så mycket bättre skick eller av sån konstruktion att den klarar att mata in mer diesel till högtryckssidan att luften småningom pyser ut i spridarna. Med kassa spridare fungerar det ju bra då de småläcker hela tiden. Då pyser lättare luften ut och den luftar sig själv. I handboken över VP äldre motorer står att man ska öppna vid spridarna för att lufta. Detta är inget farligt då det inte blir någon stråle riktad utåt. Det blir bara en liten pöl diesel vid varje nippel som skruvas ut ett halvt varv, det räcker för att få ut luften.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser