Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Hubbe42

Min första båt, Rock 20

Rekommendera Poster

Jag har köpt min första segelbåt, en Rock 20.

Säljaren har inga uppgifter om byggår och serienummer och jag vet inte var de kan finnas på båten. Är det någon här ute som känner till var de är placerade?

Hoppas på hjälp!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen ingen aning, men förutom det som finns här: http://www.sailguide.com/fakta_classic.php  så kan du ju alltid kolla om du har något segelnummer=tillverkningsnummer i något segel. Kanske inte eftersom den såldes som ½-fabrikat.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

På min Rock sitter det en liten metallplatta i sittbrunnen med information. Knappt läsbar längre...

/Msoderman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båten

Tyvärr är jag väl för sent ute att varna dig. FlörtBåtar är inget intresse - det är en sjukdom. Vissa drabbar det hårt.Förvånad För mig har åkomman blivit kronisk och den har blivit allt värre med åren.Skrikandes

Fick ansvar för min första båt när jag var 14 år, nu  har jag passerat 61 för ett halvår sen.

Den båt som jag nog hade ett speciellt förhållande till och som jag nog har seglat mest med var en båt på 20 fot - en havsfidra. En egentligen alldeles lagom stor båt när man seglar själv. Enda nackdelen för min del var höjden i ruffen. Den stod inte i proportion till min längd och min rygg protesterade till slut.

När det gäller din båt. Om det finns ett registreringsnummer på den med tre bokstäver och två siffror tex BDP 09 så är det från det gamla statliga båtregistret. Då kan du få ut en massa uppgifter om båten.

Maila i så fall till riksarkivet och be att få de uppgifterna som de har på din båt och be att de skickar dem i EXCEL-format. Om dom krånglar och säger att de inte kan lämna ut dem pga att det finns personnr i uppgifterna, be dem ta bort dem. http://www.riksarkivet.se/

Bilden är på min gamla havsfidra några år efter att jag köpt henne. Paret ombord är det tidigare ägarparet Nils Nilsson med fru, som kom på besök när jag var i den gamla hemmahamnen.

Om du klickar på bilden blir den större och du ser tydligt registreringsnummret BDP 09

tommy

Senast ändrad av toaen | 06 maj 2010 | 20:22

post-945-1394236338,2772_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...