Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
saraskam

Gästhamnar i Köpenhamn

Rekommendera Poster

Vi funderar på att åka till Köpenhamn i sommar. Finns det några tips på bra gästhamn? Är det märkt med gästhamnsskylt eller kan man bara lägga till vid någon av kanalerna? Behöver man anropa dansk kustbevakning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar dig att köpa Komma's Havnelods. Där finns info om alla hamnar i Danmark.

Att ligga inne i kanalerna kan bli tjorvigt. De har stängt en del broar så man kommer inte så långt och de kajplatser som finns brukar vara mycket svåra att komma åt.
Gå i stället till Svanemölle en hamn som ligger strax norr om Köpenhamn. 5 min promenad till pendeltågstationen och sedan max 10 minuter in till Hovedbangaarden med nästan direktaccess till Tivoli. Att promenera från Hovedbangaarden till Nyhavn tar ca 20 minuter om man inte stannar o shoppar på vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Danska kort och matrikelstyrelsen dvs deras statliga utgivare av sjökort har en fin internet tjänst där du kan hitta uppgifter om alla danska hamnar med utprintbara sjökort och flygfoto samt uppgifter om hamnen i övrigt.

Kolla här: http://www.danskehavnelods.dk

Det kan vara svårt att hitta plats inne i Köpenhamn men jag tycker du skall prova för det är mycket trevligt att ligga i tex Christianshamn. Men du får vara beredd på att i Danmark ligger man långskepps och du kan lätt få ett par båtar utanpå din egen. Men det är vanligt och danska båtägare är trevliga och försiktiga när det gäller att gå över din båt. Likaså accepterar dom alltid att du ligger utan på dom när du kommer med din båt.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också rekommendera en sväng in i Christianshamns kanal som ligger ypperligt till en kort promenad till Ströget. Mittare i centrum är det svårt att komma. Vi har hittills aldrig nekats plats där och skulle du bli nekad har du ändå iallafall sett på härligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...