Attaque 0 Postad 5 Maj , 2010 Hej, Har i vår bytt båda bränslefiltrena på vår MD7 vilket gett upphov till lite problem som jag gärna skulle vilja få hjälp med. Att jag bytt filter kräver ju sedan att jag luftar motorn. Har pumpat länge med handpumpen men inte fått fram någon diesel. Behövs ju i och för sig vad jag kan förstå rätt mycket diesel till att fylla båda filtrerna och kapaciteten hos handpumpen verkar begränsad. Är det någon som stött på liknande problem? Är det möjligt att köra startmotorn för att på så sätt pumpa fram diesel? Tacksam för tips. Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 5 Maj , 2010 Jag ska själv byta förfilter, finfilter samt rensa tanken och silen i matarpumpen på min MD6A, som är snarlik md7, och jag är också intesserad av tips på hur man enklast luftar efter filterbytet. Jag antar att det är smidigast att fylla vattenavskiljaren och finfiltret med diesel innan mintering. Angående pumpverkan i handpumpen kan det hjälpa att vrida svänghjulet ett halv varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Maj , 2010 Om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag drar ofta med startmotorn när jag luftar.Om man inte vill att motorn inte skall starta kan man ju lyfta ventillyftarna. Protestera nån motorkunnig om det är helt fel att göra så. Försöker ofta lufta när motorn går tex vid returen från spridaren. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ship 1 Postad 5 Maj , 2010 Hej! Jag var alltid tvungen att pumpa för hand. Lossade rören i till spridaren och pumpade tills det skvätte diesel på ett papper som jag höll framför. Detta kunde ta 30-60 min. För info. I vinter har jag bytt motor,bränslefilter och bränsleslangar. Vred på startnyckeln och motorn startade efter ca 3 sek. Ingen luftning behövdes. /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Maj , 2010 Ett väldigt enkelt sätt att få fram diesel är att helt enkelt skapa övertryck i tanken. Skruva på en skarvslang på tankens avluftning och be någon blåsa in luft och klämma åt slangen, sedan är det bara att lufta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Maj , 2010 Handpdumpen är konstruerad av nån som aldrig tänkt köpa dessa motorer. Så är mitt intryck efter att ha tröttat ut mina fingrar tillräckligt på den manicken. Numera använder jag aldrig den hemskingen. Istället sätter jag lite övertryck i tanken, öppnar efter finfiltret och drar sedan på startmotorn för provstart. Går den inte direkt öppnar jag vid spridarna ett halvt varv vid anslutningarna och låter det pissa på ett papper för indikering att det kommit fram. Är spridana i gott skick ska den egentligen inte starta om man inte släpper ut luften vid spridaren. Med gamla slitna spridare kan den starta ändå då luften kommer ut tillsammans med dieseln in till förbränningsrummet. Detta tar betydligt kortare tid. På köpet har jag fått möjlighet till att stänga dieseltanken helt med en kran. Övertrycket skapas med vanlig lungtryck. Tanken är inget tryckkärl ska man tänka på. Den kan antingen explodera eller få några liter större volym vid för högt tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Maj , 2010 Snabbare än mina trötta fingrar Terra! Fyra minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Maj , 2010 Bättre än för Magnus Uggla i alla fall, där tog det bara 4 sekunder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 7 Maj , 2010 Hur har det gått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Attaque 0 Postad 8 Maj , 2010 Stort tack för all tipsen! Kommer omsätta dem i praktiken först nästa lördag. Återkommer då med facit. Är dock fortfarande lite nyfiken på om någon vet om det kan skada motorn att använda startmotorn. Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2010 Nej det är mer batteriet men det är ju laddbart. Är båten i sjön fylls avgasslangen med kylvatten samtidigt som inga avgas puffar (avsiktlig särskrivn) ut vattnet ur slangen. Kan i värsta fall fylla motorn om det är en olycklig installation. Håller med om handpumpens vissna kapacitet. Testa med starten, det skulle jag göra. Eller om du har nån som kan blåsa tryck i tanken. Kläm till avluftningsslangen isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 8 Maj , 2010 Glöm inte att ha full gas annars pumpar motorn väldigt lite diesel per pumpslag. Kör med startmotorn tills det slutar komma luft och stäng sedan luftskruvarna och sist vid spridarna, då startar motorn. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SailorKarlsson 0 Postad 26 Oktober , 2010 Även jag håller med om den värdelösa kapaciteten hos handpumpen. Har läst nånstans att det även kan bero på att pumpmembranet däri är trasigt. Själv fyllde jag förfiltret med diesel via en liten tratt som jag satte i bränsleslangen efter ha lossat den från tanken. Men det räckte inte för att det skulle börja komma nåt vid finfiltret, så då körde jag motorn tills så skedde vilket funkade bra. Var dock även tvungen att öppna på de senare punkterna i flödet, innan motorn ville starta. Detta med övertryck i tanken låter ju smart, men kanske inte så praktiskt? Såg i en båttidning om nån klurig gubbe som gjorde tvärtom. Han skruvade i en liten nippel istället för luftningsskruven vid finfiltret/matarpumpen. Sedan kopplade han på sin oljesug där och pumpade upp ett vakum tills han såg diesel börja flöda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser