Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
jonsam

Sikaflex eller epoxi för skruvhål under vattenlinjen?

Rekommendera Poster

Efter mycket funderande fram och tillbaks lutar jag nu åt att montera en akterspegelsgivare just på akterspegeln istället för att gjuta fast den mot insidan på skrovet. Jag har letat runt både här och på andra ställen på nätet efter hur man lämpligast ser till att det inte tränger in vatten genom skruvhålen. Meningarna verkar delade kring om Sikaflex är det bästa eller om man istället ska använda epoxi. Någon som har lite kloka råd att delge kring detta?

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är stor att ett epoxytätat hål kommer att börja läcka med tiden. Skruven i metall och omgivande glasfiberarmerad plast har olika temperaturutvidgningskoefficienter och med tiden kommer epoxyn att släppa sitt grepp om skruven. Sikaflex däremot är och förblir elastiskt och tar upp dessa rörelser.

Om akterspegeln innehåller någon form av distansmaterial som balsa, plywood eller divinycell skulle jag inte heller förlita mig på att enbart täta skruvarna. Ett minsta läckage och du bygger grunden för en katastrof med vatten i distansmaterialet med jätteproblem som följd. Och läckage blir det, förr eller senare.
Finns det distansmaterial, borra ur ett stort hål på 10-15 mm diameter där skruvarna skall sitta genom det ena laminatskiktet (gärna innifrån om det går), ta bort distansmaterialet. Krafsa gärna bort litet utanför hålradien om det går och fyll hålet med epoxy. När epoxyn härdat borrar du nytt hål i epoxypucken och skruva fast givaren med sikaflex. Då kan ett eventuellt läckage inte sprida sig in i distansmaterialet.

Senast ändrad av Eilean | 05 maj 2010 | 13:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...