roBBz 0 Postad 5 Maj , 2010 Hej på er alla glada Jag har fått strul med mina trimplan. Pumpen går fint men trimplanen rör sig inte, olja finns. Någon som haft liknande problem med Bennets blad? Har nån förslag på felsökning och var jag kan börja med att kolla? Skulle vara gott om man kunde få några tipps för jag måste förvandla mig till en hobbit för att komma åt pumpaset Tack på förhand! // Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 5 Maj , 2010 Hej, lite felsökningstips från Bennet. Bennett Trim Tabs are built to rigid quality standards. However, the marine environment is harsh. So, in the unlikely event a malfunction occurs, here is some helpful information: 1. If trim tabs do nothing … no movement … no sound from HPU: • Inspect for blown 20 amp in-line fuse in helm control’s orange wire. • Inspect for disconnected or corroded connections on HPU ground wire, orange positive wire from helm control, and quick-disconnect plug. 2. If HPU motor runs but trim tabs do not move: • Inspect for disconnected or corroded red and green wire connections at helm control and quick-disconnect plug. • The following test can be used to help isolate a malfunction. Remove wires from helm control and touch together as follows: Operation R eaction O range ( ), blue, red Port trim tab down O range ( ), blue, green Starboard trim tab down O range ( ), blue, red, green Both trim tabs down O range ( ), yellow, red Port trim tab up O range ( ), yellow, green Starboard trim tab up O range ( ), yellow, red, green Both trim tabs up If trim tabs function in each of the above combinations, check helm control. If during this test trim tabs continue to malfunction, inspect HPU. 3. If one trim tab operates and the other one does not: • Inspect for disconnected or corroded red or green valve wire connections at helm control and quick-disconnect plug. (Red wire operates port trim tab; green wire operates starboard trim tab). • Reverse hydraulic lines at front of HPU to determine if malfunction is in HPU or actuator / hydraulic connections. If after reversing lines, symptom shifts to other trim tab, malfunction may exist in HPU. If symptom remains on the same side, malfunction may exist with the actuator/hydraulic connections. 4. If trim tabs go down but will not retract: • Inspect for low voltage of the battery. Check battery voltage while HPU (or another accessory) is running. If voltage is less than 10 volts, valves may not open. • Inspect for disconnected or corroded connections on helm control, and quick-disconnect plug. This general information is not intended to be complete. Please feel free to call Bennett Marine to assist in solving situations not clarified or addressed above. Bennett Marine customer service is available to help Monday through Friday, 8 a.m. to 5 p.m. Eastern time by calling (954) 427-1400. System Information MAIN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roBBz 0 Postad 7 Maj , 2010 Tackar så mycket för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tabman 0 Postad 14 Maj , 2010 Hej Robban, Har du löst dina problem ? tabman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roBBz 0 Postad 27 Maj , 2010 Hej igen! Problemen med mina trimplan var att en kolv läckte och att pumpen var i dåligt skick. Men nu är nya prylar beställda Då jag är ny på båtar med ställbara trimplan undrar jag hur mycktet man egentligen andvänder dessa? Jag vet ju att man kan andvänder trimplanen vid sned viktbelastning tex. Men kör ni mycket med dem vid andra tillfällen? Mvh: Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tabman 0 Postad 27 Maj , 2010 Hej Robban, vad har du för båt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 27 Maj , 2010 Om du har den enklare typen(standard) av bennet trimplan så skall du nog enbart använda dom för justering av båtens gång. Många använder även trimplanen för att minska slingring vid låga farter (funkar så där tycker jag), och det finns även dom som använder dom för att underlätta planing av båten, det sistnämnda dock inte rekomenderad för std trimplanen då dessa är så mjuka i trimplanet att risken för deformation är stor (Beror givetvis på storlek på båten) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 27 Maj , 2010 Använder dem aldrig, Enbart vid snedbelastning. Det bästa med att ha trimplan anser jag är att man slipper flytta runt folk i båten. Kan även ibland använda dem när det blåser från sidan för att räta upp båten. Används sällan, men skönt att dem finns! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tabman 0 Postad 27 Maj , 2010 Har under mina 15 års arbete med trimplan aldrig hör talas om att std trimplan oavsett fabrikat har blivit deformerade utan yttre påverkan av typ is eller att man kört på något. Båtar med maxhastighet mer är ca 40 knop bör däremot inte använda std plan beroende på båtens storlek och vikt. Detta står också i de flesta tillverkares specifikationer. Att rostfritt stål skulle vara mjukt är väl inte helt korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 27 Maj , 2010 Du kan komma och titta på mina då Jag använde dom just för att underlätta planing och dom antog då en banan liknande form, altså sett i båtens sidriktning (styrbord/babord) Detta pågick dock under en hel säsong och upptäcktes när båten togs upp på höstkanten. Sedan e vell dom i alu och inte rostfritt stål:) Min båt gör sisådär 40 knop och väger nära 7 ton, så visst har nog det också påverkat trimplanen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tabman 0 Postad 27 Maj , 2010 Ja e dom i aluminium så förstår jag att dom blir deformerade. Alla Bennetts std plan är i rost fritt stål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 Maj , 2010 Har 2 kolvar till Benett trimplan till salu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roBBz 0 Postad 29 Maj , 2010 Tackar för alla svar Jag har en searay 260, års. 2002. På båten sitter det rostfria trimplan. Båten är importerad. Något snille borta i usa har mekat med pumpen och lyckats knäcka röret som suger upp olja till pumpen, sen har jag även en kolv som läcker. (En eloge till Andreas på cg-marine som lovat stå för kalaset!) Är det normalt att kolvar läcker och fassnar efter 8 år? Sen hörde jag även att Bennets system krånglar mer en andra, kan det stämma? Mvh: Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 29 Maj , 2010 Trimplanen använder jag nästan vid varje tur för komfort etc. Vill inte vara utan..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tabman 0 Postad 31 Maj , 2010 Hej Robban, Vad glad att kolvarna hållit så länge i den miljön de sitter, köper man en ny vitvara eller TV får man vara glad om om grejorna håller i 2 år och de är monterade inomhus i torr miljö, I Sverige finns det ca 20 tusen båtar med Bennett trimplan därav hör man mer om Bennett. Det går att byta ut bara o-ringarna i kolven till en kostnad för under 100:- plus tiden att byta om man inte gör det själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser