Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
kaonda2

Båten på vagn

Rekommendera Poster

Hej Jag undrar om det finns någon som vet hur långt man kan köra en båt på 30 km/h ofjädrad båtvagn/trailer utan att den tar skada. Jag har 7 mil från vinterförvaringen till båtplatsen. Jag ska till att köpa en båtvagn/trailer och en reggad bromsad 80 km/h är ju dubbelt så dyr som en obromsad 30 km/h.

Vår båt är en hlvplanande snipa som är 7,5 m och väger 1500 kg.

/Kenneth

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog ingen generell tid för det.

Men tänk på att all vikt ska ligga på kölrullarna. Sidostöden är just bara stöd. Är du nojig så köp en eller två kölrullar till och fördela jämt under båten eller under tunga saker, t.ex motor.

Om du har lufthjul till sidostöd kan man lätt se hur mycket last som liger där eftersom dom pressas ihop med mycket last.

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat lite på Brenderuo 8024 och den har 4st kölrullar, dock har den super-rullar 8st på varje sida. Frågan är om det inte är för lite kölrullar?

/Kenneth

post-10014331-1394236337,5659_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 4 kölrullar räcker nog fint.

11 mil körde vi hem våran båt när den köptes. 7,3 m & ca 1800 kg på en hemmabyggd       4 hjuls båtvagn.

Båten tog ingen skada av detta men drygt var det.Foten

Det är nog större risk att kärran tar skada än båten.

Reservhjul/domkraft är inte dumt att ha med sig..och att se över hjullager etc.

Senast ändrad av denne | 05 maj 2010 | 10:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar är tåliga. Dom tål en hel del stryk. Folk har ju sina båtar står på sämre pall matrl än en 30 trailer hela vinter och de tar dom ju inte stryk av. Surra bara ordentligt så den inte rasar av trailern sen e de bara och åka med sunt förnuft.

Undvik bara dom största groparna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja.

Låt inte båten vila på något annat än kölen, d v s kölrullarna. Ett vanligt fel är det har varit för mycket tryck på stöttor/rullar och skador på skrovet har uppstått. Enklaste sättet är att se till så det är jämnt tryck på sidostöttorna och att båten står rakt. Nu har jag itne erfarenhet från motorbåtar men teorin borde vara den samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...