Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
trollaren

Hjälp med oxiderad plast!!

Rekommendera Poster

Hej!

Har en HT från tidigt 80-tal där plasten/lacken på överbyggnaden är alldeles matt och oxiderad. Det är även mycket små svarta prickareller porer i plasten som gör att båten ser skitig ut. Har försökt med både polish, vax och autosol utan att det blir nämnvärt bättre yta. Vad göra! finns det något mirakelmedel eller är det bara ommålning som gäller?

Tack på förhand/ Trollaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Utan att ha sett en bild på eländet så skulle jag tro att de fina porerna kan vara slutet på gelcoaten och polyesterplasten kommer strax fram, det blir ofta så när båtarna är flitigt polerade med autosol som tar ganska hårt på lagret av gelcoat.

Om det mot förmodan INTE är på detta viset utan att du har mycket gelcoat kvar att ta av så är mitt starkaste tips att du använder Abralon som är ett varumärke från Mirka, Mirka tillverkar slippapper av alla de slag.

Abralon är en serie med våtslippapper med en konstruktion där det sitter en tunn skumbaksida och där du använder en excenterslip till arbetet. Tillsammans med en blomspruta med vatten som du sedan duschar över ytan du ska slipa. Med denna metoden så våtslipar du bort ett tunt lager av gelcoaten och du får ett mycket fint resultat där oxiderad yta är borta och du har en båt som är fin i många år framåt.

Jag gjorde så här på min egen båt för 5 år sedan och den är lika fin idag.

Sök på Abralon så finner du svar.

PS:

Porerna går att få rena med en ångtvätt, dessa finns att hyra eller ännu hellre köpa på JULA, där köpte jag min för ett par år sedan. Med ett ångtryck på 3 bar så får man rent i dessa små porer. Fungerar utmärkt på halkmönstret oxå.

Senast ändrad av Matrix | 05 maj 2010 | 09:09

Senast ändrad av Matrix | 05 maj 2010 | 09:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en silje 28 från 1973 och det ska ha varit en del mörka fläckar redan från nyköp, men jag tycker att det har blivit fler genom åren, tror ni att detta kanske kan åtgärdas  genom att använda abralon? Jag kan lägga in någon bild om det är någon som är intresserad och som kanske kan hjälpa mig med detta. Om det skulle vara så att dessa svarta prickar inte går att få bort, kan man måla över detta utan risk att det återkommer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle kunna tänka mig att de svarta prickarna är små porer i gelcoaten som det fastnat smuts i. Jag har sådana på vissa ställen på min båt, men de syns bara på nära håll och är nog omöjliga att polera bort. Jag skulle tro att man behöver slipa ned ytan oacceptabelt mycket då och då skulle nog laminatet komma fram. Jag kan annars bara stämma in, Abralon är det klart bästa sättet att få bort oxidskikt och matta partier.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mina fläckar syns ganska bra just därför det är så himla irriterande men jag ska nog prova med abralon imorgon ska se om jag kan ta någon bild också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...