Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Jonaslatt

Motorn är slö.Vill ej plana chrysler 10h

Rekommendera Poster

Hejsan har nyligen köpt mig en ryds roddbåt 4.5m Med en chrysler 10 hästars äldre motor.Motorn funkade inte vid köp. Men lite rengörning så fick den knista och hoppa igång.

Bytt olja,stift,impeller. Så åkte jag ut i helgen och provkörde. Vi va två st i båten men ändå plana den inte. Motorn grävde ner sig.

Borde den inte plana med 10 hästars?

Nu är jag inte båtvan och kan inte mycket. Men borde den inte gå lite bättre? Svårt att förklara hur den går men.

Tips e välkommet!

mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chrysler motor.. då borde den vara rätt gammal. Frågan är om det är 10 hk.. Om den är sliten kanske det bara är 5-6 hk den klarar att generera.

Satt ni bägge där bak? Om en går fram i fören, så kan det gå lättare att komma upp i plan.

Är motorn rätt intrimmad? Det finns en pinne på motorfästet där du kan justera vinkeln som motorn har ut från skrovet. För långt ut och fören stiger - för långt in och fören gräver ner sig..

Ett tips är att skaffa trimplan på t.ex. Claes Ohlsson som du sätter på kavitationsplattan.. dessa gör att båten snabbare kommer upp i plan. Dock får folk olika resultat på olika båtar... funkar dem så blir det kanon.. men funkar de inte så kostade de inte så mycket i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en roddbåt så kommer den inte att plana hur man än gör. En polare hade en roddbåt med en 20 hk motor bak. Det enda som hände vid pådrag var att fören reste sig, och aktern möljde djupt ner i vattnet.

Om du inte är så hemma på båtar kan det vara svårt att avgöra om det är en roddbåt eller motorbåt. En roddbåt smalnar av rejält mot aktern. En planande motorbåt har bred akterspegel och skarpa vinklar mellan botten och skrovsida.

Roddbåt: http://www.blocket.se/halland/Ryds_Med_aror_och_6_hk_johnsson_26649104.htm?ca=10&w=3

Motorbåt: http://www.blocket.se/kronoberg/Ryds_405_med_7_5_hp_motor_27023808.htm?ca=10&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Uttern 465, typiskt roddbåtskrov med 15 hp på akterspegeln. Denna båt kom aldrig upp i planing men gjorde i alla fall modiga 18 knop som värst ensam i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ähum, om den inte planar i 18 knop - menar du då att den gick i deplacementsfart i 18 knop?!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj oj Tack för alla snabba svar.

Vi va två st. en i fram och en ibak. Jag i bak vägde kanske 15 kilo

Ska nog kolla närmare på trimsaken på clasolsson.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=73313681

Och ja det är en roddbåtvariant.

Något annat man ska rengöra/fixa när jag har motorn hemma? mer effekt?  m.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, var lite fel ute där.
På sätt och vis planade nog båten i alla fall. Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...