Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
di1anpe

Svårstartad MD7A???

Rekommendera Poster

Hej!

I vintras köpte jag en Maxi 87 med en MD7A motor, denna har nu visat sig vara oerhört svårstartad. Varje gång jag ska starta motorn behöver jag köra på startmotorn i ca 30 sekunder, sedan spruta in startgas och köra startmotorn igen, då hostar den igång efter ett par sekunder. Först trodde jag att det var problem med dieseln eftersom det ständigt kom luftbubblor då jag luftade på finfiltret. Jag bytte då alla bränsleslangar samt förfilter och matarpump. Då blev dieseln fin och fri från luft i alla luftnipplar. Detta hjälpte dock föga för mitt problem, motorn förblev lika svårstartad men när den väl gått igång går den nu iallafall stabilt och bra. Jag köpte sedan ett nytt startbatteri för att få mer kraft i startmotorn. Detta har inte heller hjälpt. Ikväll var jag ute och gjorde ett kompressionsprov i båda cylindrarna: 19 bar i den främre, 17 bar i den bakre. Jag hällde sedan i lite olja i cylindrarna och gjorde kompressionsprovet på nytt: 21 bar i den främre, 23 i den bakre. Är detta bra eller dåliga värden??? Något som jag noterade under kompresionsproven var att det inte kom någon diesel från de blottade spridarrören, det borde det väl göra även om gasreglaget stod på tomgångsläget??? Har någon här på forumet några förslag på vad jag kan tänkas ha för problem med min motor????

Tack på förhand!

/Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...