jojosurf 4 Postad 4 Maj , 2010 Under juni ska jag hämta min båten i Västerås och segla till Stockholm (huddinge) Hur långt tid tar det ungefär och var någonstans rekommenderas det att göra uppehåll? På denna hemsidan (Gästhamnar) hittade jag bara Enköping som hade gästhamn mellan Västerås och Stockholm inte mer? Stämmer det? /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2010 Hur lång tid har du till förfogande? Det är ca 50 distansminuter fågelvägen, så det bli ju något längre säg 75 distansminuter. För mig hade det tagit lika lång tid att segla sträckan som de dagar jag har på mig, dock minst två. Jag har aldrig varit i Mälaren - tyvärr, men det finns nog ett antal gästhamnar Kolla på Maringuiden gästhamnar http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;kustkort=11 sen finns det säkert ett otal naturhamnar. Du kan nog dra ut din seglats under hela månaden. lycka till tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljudteknikern 0 Postad 4 Maj , 2010 Hej! Seglade sträckan i höstas, tog två dagar ganska exakt, första etappen så stannade vi i Strängnäs gästhamn. Ska dock tilläggas att vi hade 15 m/s medvind dag två, vi var framme vid 17 tiden. Här finns lite förslag på hamnar: http://kss-kungsor.se/malarhamnar/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 5 Maj , 2010 Hej ni! Ja, jag hade tänkt ta mig till Stockholm från Västerås fort som möjligt så jag får hoppas det tar två dagar som ni säger och har turen med mig när det gäller vind. Vi drar vid kl 10.00 tiden på morgonen dag 1 och nästa dag sticker vi nog så fort det ljusnar. Hoppas det bara inte blir stiltje dessa dagar. Det blir min första segling efter köpet. Tack för info! /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillis66 0 Postad 6 Maj , 2010 Du skriver att du ska segla, det finns eg två vägar att välja. Antingen genom/via Strängnäs och Mariefred eller farleden under Hjulstabron. Strängnäsrutten är lite närmare men, min uppfattning, mer beroende och känslig för broöppning (2st) väder och vindriktning. Med rätt vind så tycker jag Hjulstarutten är både snabbare och trevligare segling och bara 1 broöppning. Det finns ett flertal bra klubbholmar och naturhamnar oavsett vilken rutt du väljer. Mariefred är trevligt men skvalpigt med fel vind. // Jh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 7 Maj , 2010 Ja, jag får låta vädret och vindriktningen bestämma vilken väg jag ska ta. Berätta gärna mer vad för typ väder och vilken vindriktning ska det vara för att jag ska ta via Strängnäs eller under Hjulstabron? /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsa10 0 Postad 7 Maj , 2010 Bra tråd! Jag ska själv segla hem vår Viggen från Halstahammar(1mil från Västerås) till Stockholm(Åkersberga, Svinninge) nästa helg. Det blir också första svängen med denna båt. Ska bli riktigt spännande En massa bra tips här. mvh Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 7 Maj , 2010 Här finner du en del naturhamnar längs vägen. http://kss-kungsor.se/malarhamnar/index.html Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 8 Maj , 2010 Om du väljer södra vägen: Kolla att båda broarna fungerar som de ska. Ingen av dem fungerade förra veckan. Om du väljer norra vägen: Härjarö gästhamn ligger strategiskt ganska bra. God mat men restaurangen stänger 19:30. De har inte diesel som det står på batsidan.com. Senast ändrad av Snoilsky | 08 maj 2010 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 9 Maj , 2010 Jag köpte en Maxi77 för 1.5 år sen i Västerås. Vi nattade i båten och kom iväg vid 8-tiden på morgonen. Lagom till kvällen kom vi till ön Slandö Kalv vid Södertälje kanal där vi nattade. Kan verkligen rekommenderas. Det tar en knapp dag till att segla till slussen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 20 Juni , 2010 Seglingen gick utmärkt. Vi kom iväg lite efter 14.00 från Västerås i torsdags och var framme på lördag kväll. (huddinge) på vägen övernattade vi i Strängnäs och Ekerö. Har även hunnit stannat på ett par fina öarna under vägen då vi lunchade och kopplade av lite. På vägen hem fick vi uppleva mötande av trevliga människor, stiltje, ösregn, åska, ganska frisk vind, soliga dagar och så vackra utiskt med havsutsikt 24 h / dygn. härligt! :-) Tack ni alla för tips. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser