Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Allard87

Sömmar gav upp efter kapelltvätt.

Rekommendera Poster

Hej:

Idag tvättade jag mitt kapell med ett kapelltvättmedel från shape ship. Jag satte på ett spray munstyckte och sprutade på fläkarna och drog lite enkelt med en svamp. Efter det så väntade jag ca 10 min för att låta medlet verka och sedan sköljde jag bort ordentligt.

När kappelet hade torkat lite så skulle jag föra igenom bågarna och upptäcker att trådarna i sömmarna går av för minsta lilla. Man kan tom skrapa bort sömmarna med en nagel på vissa ställen.

För övrigt är kapellet i fint skick och 4-5 år gammalt.

Vad ska jag göra?! Kan man få ersättning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite tidigt att sömmarna ger sig efter bara några år

Beror det på tvättmedlet skall du vända dig till firman som sålde det och fråga dem om orsaken. Gör så även om det inte är säkert att det var deras produkt som åstadkom felet.

Då får den väl förklara varför det blev som det blev.

Det kan ju finnas en annan förklaring.

Hej från bergsmag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja får göra det. Men antar att det kommer ta tid! Fundera på att lämna in det i morgon men då kanske alla chanser att få ersättning försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tror jag kan ha svaret. Vissa tvättmedel, impregneringsmedel innehåller lösningsmedel vilket innebär att funktionen blir bra. Men sömmarna är sydda med bomullstråd som skall svälla i regn för att hålla tätt. Bommullstråden kan lösas upp dessa lösningsmedel. Sä man skall passa sig för dessa medel. Jag vet inte om Shape Ship medlet innehåller detta, men troligtsvis är det så.

//Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så kan det mycket väl vara. Men om det nu är sånt i medlet så tycker jag det är dåligt av dom att inte säga något eller skriva något om det på flaskan. I vilket fall är kapellet inlämnat och har jag tur är det klart på lördag. Så man kanske får i båten innan Juni ändå :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...