Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
cirtap

Stigande olje nivå i 4 takts snurror

Rekommendera Poster

Hej

Har hört talas om att vissa 4takts snurror med insprutning har problem med att nivån i oljetråget stiger vid mycket tomgångskörning pga motorn går för kall då.Nån som har några bra ider eller egna upplevelser. Har själv en DF115 som jag inte ännu märkt detta fenomen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har Yamaha F115 4-takt. Har inte märkt nåt med min (än - har haft min sen 2003). Men jag har hört talas om problemet också. Rådet är väl att varva ur motorn och köra den varm varje tur med båten så lär problemet inte uppkomma.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 05 maj 2010 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade förut en Grisslan med en Honda Bf90 från 2001. Jag brukade trolla mycket och när jag efter halva säsongen kollade oljenivån så låg den långt över max. När jag kollade detta med marinan så gav de mig rådet att varmköra motorn ordentligt då och då så att kondensvattnet skulle dunsta. Dessa problem var värst vår och höst då det var kallt i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte kondensvatten utan oförbränd bensin som gör nivå ökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det tror jag med. bensinen blandar sig med oljan. hade det varit kondensvatten hade det synts i oljan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vart kommer den bensinen ifrån?

Skulle den rinna rätt igenom cylindrarna menar ni.

Tätar dom så dåligt så skulle jag gå stora krokar kring det märken som har de problemen.

Kondens, ja då kan jag förstå det, men bensin då är det något som inte är rätt Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kondens!  och det hjälper inte att varava motorn då oljetanken fortfarande ligger under vattennivån och bildar kondens när du trollar. (konstruktions problem) Vissa motorer på vissa segment har dessa problem och jag har haft det. Kör nu en E-tec och har inte dessa problem längre. När jag påtalade det på Båtmässan så hade de inte tid med mig längre eller så är den motoransvarige på lunch de vill inte veta av det.

Trodde själv att det var bensin först men när jag talade med en mekaniker så sa han att då skulle motorn vara så glapp att den inte skulle gå över huvudtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet verkar vara dubbelt, vissa motorer drabbas av stigande nivå pga kondens och vissa pga bensinutspädning. En annan orsak till bensinutspädning på åtminstone Yamahas 4-taktare är om man kör med för stor propeller som inte låter motorn varva till sitt övre rekommenderade varvtalsområde. De flesta av Yamahas 4-taktare har ett varvtalsområde på mellan 5000-6000 rpm men för att slippa problem med bensinutspädning bör man enligt flera Yamaha-mekar på Amerikanska forum inte ligga lägre än 5700-5800 på fullgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande så tror jag inte på det resonemanget.

Enda vägen för bensin att komma i oljan är genom cylindrarna, m.a.o så måste den läka i mellan kolv och cylinder.

Jag har hållit på med motorer i snart 40 år i olika sammanhang, och det går emot allt om hur en motor fungerar om den släpper bensin den vägen.

 

Enda tiden då det ska vara möjlig är när motorn inte är igång och något i bränslesytemet flödar, men då har man ett mycket farligt fel som kan leda till kostsamma haverier..

 



Senast ändrad av JaHa_ | 10 maj 2010 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte mycket bättre om det är kondensvatten i oljan, den skall ju smörja !!

har även hört talas om att det bytts termostater för att få det att gå varmare vid trolling med påföljd att det går varmt vid drift med gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte ett smack bättre med vatten i oljan, men jag tycker man ska börja med att konstatera vad som felar, och sedan söka anlednigen till det.

 

Att säga att det är bensin låter lite som en enkel väg ut bara för att inte behöva bry sig mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensvatten = grå olja eller hur.

Kondensvatten = konstruktionsfel, oljetråget går för långt ner i riggen.

vad göra mot det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skaffa annan proppeller och hissa motorn Flört

nej skämt o sido jag tror att om oljan är grå som kaffe med mjölk i så har du vatten i oljan. är den inte det så tror jag på bensin i oljan. alla fyrtaktare får på sikt ner lite oförbränd soppa i oljan men servar man som man ska så är det normalt sett så lite att det inte märks. på tex bilmotorer som går på ettanol måste man byta olja oftare just på grund av att ettanolen är enu tunnare en bensin och då kommer ner i oljan lättare.

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja egentligen så ska det inte behöva vara något problem varken med vatten eller bensin, bara man satt serviceintersvallerna i propotion till hur oljan smutsas ner.

För visst, det kommer ned små mängder bensin, men dom mängderna ska vara så små att det inte ska märkas om servicen sköts..

 

Fan va 2-takt är fint ibland..!  Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp spottar o fräser. digitalt gasregister 1 eller 0. ylar som en varg på fullgas Glad

Nej skojar bara. vet att dom nya 2t är fina maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...