Gansmoe 0 Postad 4 Maj , 2010 Hej, Jag är sugen på att dra ny el i min maxi 77, och jag har ett par frågor. Jag har ritat upp som jag skulle vilja ha det, men undrar över ett par saker i mitt schema. (Se bild)http://www.hönö.se/el/el.gif Batteriet sitter längst fram i båten och jag skulle vilja ha en 12V-plint fram och en plint bak i båten för att ta ström ifrån till mina förbrukare. Jag har tre ladd-källor. Vanlig billaddare från landström, solcell med regulator och från utombordaren med likriktare. 1. Jag har dragit batteriladdaren och solcellen direkt till batteriet på mitt schema. Utombordaren/Likriktaren har jag dragit till 12V-plinten bak i båten. Funkar detta? Eller ska jag dra likriktaren direkt till batteriet? 2. Jag har ritat in en huvudsäkring mellan batteriet och första plinten. Hur stark säkring skall man ha där? Måste man ha huvudsäkring, eller räcker det med säkringarna i brytarpanelerna? 3. Om man skall ha huvudsäkring... På vilken sida om denna skall man ha huvudbrytaren? (Har inte ritat ut huvudbrytaren i mitt schema) 4. Hur fet kabel bör jag ha mellan plintarna? Räcker 4mm2? 5. Som sagt, jag är ingen elektriker. Funkar mitt schema överhuvud taget? Tacksam för all hjälp jag kan få... //Niclas Senast ändrad av Gansmoe | 04 maj 2010 | 18:38 Senast ändrad av Gansmoe | 04 maj 2010 | 18:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 529 Postad 6 Maj , 2010 Hej Jag är heller ingen elektriker men har ordnat till en hel del installationer som varit taskigt gjorda när jag köpt båten. Men jag försöker svara på dina frågor ändå: 1) Kan funka om du har rätt dimension på kablarna. För dimensionering se separat tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=333715 Kolla tex Seawolf och cerbre0s inlägg. 2) Jag anser att man ska ha huvudsäkring och den ska sitta så nära batteriet som möjligt. 3) Före huvudbrytaren. 4) 4mm2 är på tok för klent även om du inte skriver hur stark din panel, din laddare och generator/likriktare är. Man bör ju även veta längden på kablarna - fram och åter! 5) Ser väl ganska bra ut men jag skulle ha en säkring på regulatorn också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gansmoe 0 Postad 6 Maj , 2010 Tack så hemst mycket, ChristerN. Iväg och shoppa fet kabel då...:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Maj , 2010 Ungefär samma svar som ChristerN, men låt gå ... 1. Ja, utombordarens lilla oreglerade laddström kan nog utan vidare matas in där. 2. Huvudsäkringen bör sitta direkt invid batteripolen. Alla övriga anslutningar sker lämpligen till den säkrade sidan, inte till själva batteripolen. Säkringens märkström kan vara hög, kanske här lämpligen 100A, eftersom dess uppgift är att skydda själva batteriets inre, knappast yttre kablar. 3. Som ovan, alltså efter säkringen sett ifrån batteripolen. 4. Beror på hur stor ström du vill kunna ta ut, med rimligt spänningsfall. Viss överdimensionering kan vara klokt med tanke på framtida utbyggnadsmöjligheter. Utan startmotor bli kravet betydligt mindre, men allmänt gäller att klena kablar blir energislösande varma av för hög strömstyrka per kvadratmillimeter, och man får samtidigt ett spänningsfall per meter som drabbar den perifera förbrukaren/apparaten/lampan, som då får motsvarande lägre spänning. (Skulle nog med tanke på kabellängden rekommendera ökad area, särskilt ifall den är krånglig att dra rent praktiskt. Ju krångligare dragning desto bättre skäl att nånsin slippa göra om/komplettera den, kan ju tyckas.) För hög ström per kvadratmillimeter kabelarea ger som sagt värme, runt 6A per mm^2 brukar anges som en sorts nedre farogräns rent brandsäkerhetsmässigt. 5. Jodå, så vitt jag kan se verkar det fungera. Fler säkringar bör nog iofs tillsättas, så att gränsen 6A/mm^2 helst inte varaktigt kan överskridas i någon del av kabeldragningen. Enskilda apparater bör ju också ha finsäkringar (ofta sladdpåhängda glassäkringar) vars uppgift är att skydda enskilda dyra elektronik-grunkors inre. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser