Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Draco145

dåligt drag på låga varv

Rekommendera Poster

Hej, tycker att min motor har aldeles för lite tryck i sig på lägre varv. tex har den ganska stora problem att komma upp i planing om man sitter 4-5 pers i båten.. men när den väl är i planing flyter allt på mycket bra.

Antar att det finns väldigt många olika fel som kan ge det här symptomet .. men skulle va bra om jag bara fick höra lite ideer vad som skulle kunna va knas :)

mvh eric

Edit (ska väl säga att de e en vp145b som sitter i en draco st1800)

Senast ändrad av Draco145 | 04 maj 2010 | 18:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om VP 145 men gissar att den är på 145 hk. Motorn ger oftast full effekt nära toppvarvet men är det en bensinare utan överladdning så har du kanske bara 70 hk / 180 Nm tillgängligt när du ska upp i planing och då går det trögt. Kanske finns din motor med i listan nedan så att du kan ladda ner graphen över PS / Nm. 106 kW bör vara nära 145 hk

http://www.rri.se/index.php?DN=29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VP AQ 145 ger 138hk.

Hur mycket varvar motorn på toppvarv/toppfart och utan hela släkten med i båten?

Kan vara så att du borde ha propeller med mindre stignign för att den skall orka upp i plan snabbare....ökar dock maxvarvet enl ovan förstås.

Är botten ren och fin på båten?

Propellrar oskadade?

Har du powertrim el trimplan att ta hjälp av när båten skall upp i plan?

Har själv haft en Flipper 700 med lika motor. Visserligen lite tyngre än en Draco 1800 men min båt var trög upp i plan med 5 vuxna i båten trots att allt var i topptrim. Inte så mycket tryck i den motorn helt enkelt.

När du har rätt propp monterad, rent och fint skrov och frisk motor så återstår inte så mkt mer än att placera personer långt fram i båten när den skall upp i plan...

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...